رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه درباره تقارن زمانی سود
بهمن 17, 1397 Comments..0
دانلود پایان نامه

رو، خطای اندازه‌گیری بیشتری در جزء تعهدی سود وجود دارد که به عواملی نظیر برآورد مطالبات مشکوک و الوصول یا برآورد ارزش موجودی‌ها مربوط می‌گردد. برآورد این اقلام هم در معرض خطای اندازه‌گیری و هم دستکاری مدیریت جهت هموارسازی سود قرار دارد. به همین علت، زمانی که جزء تعهدی سود بالاتر است، سود در دوره آتی کمتر پایدار می‌ماند. از طرفی اکثر سرمایه‌گذاران بر سود شرکت متمرکزاند و پایداری متفاوت اقلام تعهدی و جریان‌های نقدی را درک نمی‌کنند. پایداری متفاوت به طور ضمنی بیان‌گر آن است که یک دلار از سود تعهدی دوره جاری در مقایسه با یک دلار از سود نقدی، به دلار‌های متفاوتی از سود‌های آتی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران در پیش بینی سود‌های آتی، ضریب اهمیت بیشتری به اقلام تعهدی می‌دهند و متعاقبا هنگامی که اقلام تعهدی از آنچه مورد انتظار است کمتر پایدار می‌ماند، غافلگیر می‌شوند، زیرا انتظار دارند شرکت‌هایی با سود بالاتر (باحجم بالایی از اقلام تعهدی) بازده‌های بالایی کسب کنند. در واقع، سرمایه گذاران به گونه‌ای خام و بی تجربه بر سود تمرکز دارند و قادر به شناسایی کامل اطلاعات اقلام تعهدی و جریانهای نقدی نیستند این تفسیر « فرضیه ثبات » نام دارد(ژانگ، 2007). اختصاص پایداری بیشتر به جزء تعهدی سود منجر به ارزش‌گذاری نادرست اوراق بهادار می‌شود و در نتیجه شرکت‌هایی که اقلام تعهدی بالایی دارند، بیش از حد قیمت‌گذاری ‌می‌شوند (اسلون، 1996) .

بر اساس استدلال پایداری، سرمایه‌گذاران قادر به تشخیص پایداری متفاوت اقلام تعهدی و جریان‌های نقدی و پیامدهای پایداری متفاوت در تحقق سودهای آتی نیستند. در نتیجه در دوره‌های آتی برگشت بازده اتفاق می‌افتد. یعنی بر خلاف انتظار کسب بازده بالا در دوره‌های آتی، بازده‌های پایینی برای شرکت‌های با اقلام تعهدی بالا ایجاد ‌می‌شود؛ به نحوی که سرمایه‌گذاران برآورد خود را از سودهای آتی تعدیل کرده و قیمت سهام شرکتهایی که در دوره قبل اقلام تعهدی بالایی داشته‌اند، پایین می‌آید (ریساتک، 2010).
2-3-4-2-استدلال رشد
استدلال رشد، توسط فیرفیلد و همکاران (2003) معرفی شد. بر اساس این استدلال، اقلام تعهدی با ویژگی و مشخصه‌ های اقتصادی نظیر رشد یک شرکت مرتبط است، زیرا اقلام تعهدی در مراحل رشد و تکامل شرکت، بیانگر افزایش سرمایه در گردش است که برای توسعه عملیات شرکت و پشتیبانی از رشد آتی، ضرورت است. این ویژگی‌های اقتصادی منجر به پایداری کمتر اقلام تعهدی و ایجاد نابهنجاری اقلام تعهدی می‌گردد (مارتین، 2007). پایداری کمتر اقلام تعهدی ناشی از ارتباط رشد شرکت با سودهای پایین‌تر در دوران رشد شرکت است. بدین مفهوم که، افزایش خالص دارایی‌های عملیاتی نظیر موجودی کالا، حساب‌های دریافتنی تجاری یا دارایی‌های ثابت بیانگر این است که شرکت در حال رشد و توسعه فعالیت‌های خود است. خالص دارایی‌های عملیاتی را می‌توان به دو بخش جاری و بلندمدت تفکیک کرد که بخش جاری(به استثنای وجه نقد) همان اقلام تعهدی سرمایه در گردش است. افزایش اقلام تعهدی یا به عبارتی افزایش خالص دارایی‌های عملیاتی کوتاه‌مدت بیانگر استفاده شرکت از فرصت‌های رشد پیش رو است. این‌گونه شرکت‌ها، در سال‌های ابتدایی رشد و تکامل به دنبال توسعه ظرفیت‌ها بوده و قاعدتا به سود و بازدهی مورد نظر در سال‌های اولیه دست نمی‌یابند، در نتیجه بازده دارایی‌ها، در دوره‌های ابتدای عملیات کاهش می‌یابد. بنابراین رشد و توسعه یک شرکت، بر بازده آتی آن اثر گذار است. عدم آشنایی با این موضوع باعث می‌شود، سرمایه‌گذاران تصور کنند که شرکت‌های در حال رشد با اقلام تعهدی بالا، سودهای بالایی کسب خواهند کرد. به عبارت دیگر، بازار نسبت به رشد یک شرکت بیش از حد واکنش نشان داده و اوراق بهادار این شرکت‌ها به گونه‌ای نادرست ارزش‌گذاری می‌شود که این امر، نابهنجاری اقلام تعهدی را در پی دارد (فیرفیلد و همکاران، 2003).
در این میان، ارتباط منفی و معنادار اقلام تعهدی با بازده آینده سهام با عنوان نابهنجاری اقلام تعهدی در سال 1996 توسط اسلون در ادبیات حسابداری مطرح شده‌است که به پژوهشهای متعدد و دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه علت این نابهنجاری منجر گردیده‌است؛ از جمله می توان به استدلال پایداری و رشد اشاره کرد. علاوه بر این اخیراً دیدگاه بازده نامشهود دوره‌های قبل در زمینه نابهنجاری اقلام تعهدی مطرح شده‌است.
2-3-4-3-استدلال تئوری نمایندگی
کوتاری و همکاران(2008) استدلالی بدیل برای نابهنجاری اقلام تعهدی و نیز نتایجی مغایر با استدلال ثبات رفتاری سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند. آن‌ها در تشریح علت نابهنجاری از تئوری نمایندگی استفاده کردند. براساس تئوری نمایندگی، مدیران شرکت‌هایی که سهام آن‌ها بیش از اندازه ارزش‌گذاری شده‌است، تلاش می‌کنند به منظور برآورده ساختن انتظار سرمایه‌گذاران، عملکرد مطلوبی از شرکت ارائه دهند. بنابراین، اینگونه شرکت‌ها اغلب با مدیریت سود درگیر هستند و در دوره‌هایی که سهام شرکت بیش از حد ارزش گذاری شده، به سمت حجم بالایی از اقلام تعهدی جهت افزایش سود تمایل پیدا می‌کنند. ولی از آنجایی که ارزش‌گذاری بیش از اندازه عملکرد مطلوب ارائه شده، برای مدت نامحدودی دوام نمی‌یابد، در دوره‌های آتی بازده‌های پایینی برای پرتفوی شرکت‌هایی با اقلام تعهدی بالا ایجاد خواهد شد. درمقابل، مدیرانی که سهام شرکت‌های تحت مدیریت آنها، کمتر از واقع ارزش‌گذاری شده‌اند، تمایلی به ارائه اقلام تعهدی پایین و مدیریت سود به سمت پایین ندارد.
درحقیقت، مدیران این قبیل شرکت‌ها تلاش ‌می‌کنند تا از طریق مدیریت سود به سمت بالا، ارزش‌گذاری نادرست بازار را تصحیح کنند. از این رو، قیمت سهام شرکت‌هایی با اقلام تعهدی پایین، در آینده روند عادی خواهد داشت. بر اساس تئوری نمایندگی، یک رابطه نامتقارن بین اقلام تعهدی و بازده عادی سهام وجود دارد؛ بدین مفهوم که تنها پرتفوی شرکت‌های با اقلام تعهدی بالا، بازده‌های آتی منفی کسب می‌کنند و کسب بازده آتی مثبت برای پرتفوی شرکت‌های با اقلام تتعهدی پایین غیر محتمل است(کوتاری و همکاران، 2008).

 

مطلب مشابه :  رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه در مورد راهبردهای شناختی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

تئوری نمایندگی مستقل از محافظه‌کاری نیست. برای مثال، احمد و دوئل من (2007) نشان می‌دهند که محافظه‌کاری به هیئت مدیره در کاهش تضاد نمایندگی کمک ‌می‌کند و تبیین قراردادی محافظه‌کاری مدعی است که محافظه‌کاری توسط سهامداران استفاده می‌شود تا از مشکلات نمایندگی مورد بحث در مقاله کوتاری و همکاران (2008) بکاهد. این قضیه به لحاظ تئوریک توسط رایس (2009) تایید می‌شود، او با بهره گرفتن از مدل قرارداد دو دوره‌ای نماینده-عامل نشان می‌دهد که حسابداری تعهدی، که در برگیرنده محافظه‌کاری می‌باشد، مطلوب است.
2-4- اندازه‌گیری محافظه‌کاری
محققان برای توسعه و آزمون فرضیه‌های مرتبط با محافظه‌کاری کوشیدند تا محافظه‌کاری را عملیاتی کنند و معیار‌های تجربی این سازه را توسعه دهند. این معیار‌ها را ‌می‌توان در دو گروه گسترده دسته‌بندی نمود: اول، معیارهای بازار، معیارهایی که روابط بین داده‌های حسابداری و بازار را بکار می‌گیرد و دوم، معیارهای دفتری، معیارهایی که روابط بین داده‌های حسابداری را بکارمی‌گیرد. معیارهای بازار از داده‌های بازار بمنظور نماینده‌ای برای اطلاعات اقتصادی بهره می‌گیرند. روابط بین داده‌های بازار و داده‌های حسابداری بررسی می‌شود تا میزان اطلاعات اقتصادیی که در داده‌های حسابداری شناسایی شده است، تعیین گردد. به طور کلی، محافظه‌کاری دلالت بر شناخت ناقص (ناتمام) اطلاعات اقتصادی در اطلاعات حسابداری با گرایش به شناسایی بهنگام تر اطلاعات اقتصادی منفی نسبت اطلاعات اقتصادی مثبت دارد. برعکس، معیارهای دفتری از روابط بین سود حسابداری، اقلام تعهدی و جریانات نقدی برای شناسایی محافظه‌کاری استفاده می‌کنند. این روابط می‌تواند اندازه‌ای که حسابداری محافظه‌کارانه از اقلام تعهدی برای تغییر زمانبندی شناخت حسابداری استفاده می‌کند را شناسایی نماید.
وانگ و همکاران (2009) به بحث در مورد اعتبار سازه معیارهای تجربی که معمولا برای محافظه‌کاری استفاده می‌شود، می‌پردازند. آنها 5 معیار را که مکررا در ادبیات محافظه‌کاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند شناسایی کردند:
معیار عدم تقارن زمانی سود (باسو، 1997)
معیار عدم تقارن اقلام تعهدی به جریان وجه نقد (بال و شیواکومار، 2005)
معیار اقلام تعهدی منفی (گیولی و‌ هاین، 2000)
معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (استوبر، 1966)
معیار ذخیره پنهان (پنمن و ژانگ، 2002)
2-4-1- معیار عدم تقارن زمانی سود
عدم تقارن زمانی سود بر اساس رابطه سود/ بازده‌های سهام به عنوان یکی از معیارهای محافظه‌کاری شناخته شده است. باسو (1997)، محافظه‌کاری را در نتیجه انعکاس سریع تر اخبار بد نسبت به اخبار خوب در سود تفسیر کرد. این تفسیر، بیانگر تفاوت سیستماتیک بین اخبار خوب و بد از دو جنبه «به هنگامی» و «پایداری» در سود است. باسو(1997) برای اندازه گیری اخبار از بازده‌های منفی سهام استفاده کرد و با بهره گرفتن از رگرسیونی بین سود و بازده سهام دریافت، که پاسخ سود نسبت به اخبار بد (بازده منفی سهام) به هنگام تر از پاسخ سود نسبت به اخبار خوب (بازده مثبت سهام) است. او همچنین در بررسی‌های خود نشان داد، که پایداری تغییرات منفی سود کمترازتغییرات مثبت آن است. بدین صورت او معیاری را برای اندازه گیری محافظه‌کاری معرفی کرد، که دیدگاه سود و زیانی داشته و آن را عدم تقارن زمانی سود نامید. باسو(1997) برای توجیه این معیار سود و زیانی خود به بولتن پژوهش‌ها حسابداری شماره (2)، انجمن حسابداران رسمی آمریکا (1939) استناد کرد، در این بولتن اشاره شده بود، که محافظه‌کاری در صورت سود و زیان از اهمیت بیشتری نسبت به محافظه‌کاری در ترازنامه برخوردار است. باسو برای آزمون پیش‌بینی‌های خود از رگرسیون زیر استفاده کرد:

مطلب مشابه :  منابع تحقیق درمورد روش شناسی پژوهش

E = α + β1 DR + β2 RET + β3 RET * DR + ε (2-1)
در این مدل:
سود خالص قبل از اقلام غیرمترقبه تقسیم بر ارزش بازار حقوق صاحبان سهام:E
: بازده سالانه سهام شرکت RET
DR: متغیر مجازی است و برای شرکت‌هایی که RET<0 برابر با یک و در غیر این صورت، صفر نظر گرفته میشود. مدل، بازده مثبت، نماینده اخبار خوب منفی، بد است. چنانچه سهام مثبت باشد، رابطه e =α + β2 ret +ε به دست می‌آید که آن نشان دهنده حساسیت واکنش سود منفی رابطه---------------------- α β1 +(β2+β3)ret ‌می‌آید β2+ β3 را نسبت ‌می‌دهد. وی معتقد است بهنگام تر از عبارتی>β2 و در نتیجه β3 > 0 . وی β3 را ضریب عدم تقارن زمانی سود نامید که نشان دهنده محافظه‌کاری است.
2-4-2- معیار عدم تقارن اقلام تعهدی به جریان وجه نقد
به اعتقاد بال و شیواکومار(2005) نیز زیان‌های اقتصادی سریعتر از سود‌ها شناسایی می‌شوند. زیان‌ها حتی قبل از تحقق یافتن به صورت تعهدی شناسایی ‌می‌شوند، اما سود‌ها در صورت تحقق یافتن قابل شناسایی هستند. مدل بال و شیواکومار نقش اقلام تعهدی؛ یعنی کاهش اختلال در جریان‌های نقد و شناسایی نامتقارن را برآورده ‌می‌کند. طبق پیش بینی آنها در صورت وجود محافظه کاری ضریب β3 باید مثبت و معنادار باشد (مشابه با مدل باسو). مدلی که آنها اراده نمودند در معادله (2-2) آمده است.
(2-2)
ACC = α + β1 CFO + β2 DCFO + β3 CFO *DCFO+ ε

در این مدل:

دیدگاهتان را بنویسید

فوکا | Postmag سبز فایل.