منابع پایان نامه با موضوع مسقط
بهمن 20, 1397 Comments..0
دانلود پایان نامه

همکاری می‌کند می‌توان از تخفیف‌های قانونی و قضایی که در قانون پیش‌بینی شده است برخوردار شود. توبه‌کننده در برخی موارد می‌تواند از مزیت تعلیق مجازات خود استفاده کند. در بعضی مواد قانون مجازات اسلامی، توبه مجرم این امکان را برای فراهم می‌کند که به تقاضای قاضی، وی مشمول عفو رهبری شود. توبه مجرم بعد از ارتکاب جرم می‌تواند برای وی مزایای متعددی داشته باشد. از جمله در ماده 72 قانون مجازات اسلامی(سابق) مقرر شده: هر گاه کسی به زنایی که موجب حد است اقرار کند و بعد توبه نماید، قاضی می‌تواند تقاضای عفو او را از ولی امر بنماید و یا حد را بر او جاری کند. در جرایم دیگری مثل شرب خمر و لواط نیز چنین موادی پیش‌بینی شده است. در جرم محاربه نیز مجرمی که تبعید شده تا زمانی که توبه نکرده همچنان در تبعید می‌ماند اما اگر توبه کند بعد از یک سال مجازات تبعید وی می‌تواند خاتمه پیدا کند. سرقت حدی یکی دیگر از جرایمی است که توبه در آن موثر است به طوری که اگر سارق قبل از ثبوت جرم از گناهی که کرده است توبه کرده باشد، نمی‌توان حد سرقت را بر وی جاری کرد. البته باید دانست که حد سرقت بعد از ثبوت جرم با توبه ساقط نمی‌شود و عفو سارق جایز نیست. در مواد 512 و 521 قانون مجازات اسلامی مصوّب 1375 نیز به تاثیر توبه در مجازات اشاره شده بود.
در مجموع، باید توجه داشت بنای شارع در حدود تخفیف مجازات است و عدم اجرای مجازات را بر اجرای آن ترجیح داده و مجازات را وسیله درمان بزهکار قرار داده است. از جمله مواردی که منجر به تسقیط مجازات شده و در آیات و روایات به آن اشاره شده توبه است. آنچه که از توبه در جرایم در آیات و روایات و نیز کتب و مراجع فقهی دیده می شود تنها در جرایم حق الله موثر بوده و جرایم حق الناس مانند قصاص را شامل نمی شود. صرف نظر از طرق اثبات جرایم (اقرار و بینه) که فقیهان توبه را در این موارد مورد بررسی قرار داده اند، ضمن استفاده از علم قاضی به عنوان یکی دیگر از ادله اثبات جرم می توان به تاثیر علم قاضی در توبه اشاره کرد در حالیکه فقهاء به این مطلب اشاره نداشته اند. نظر مشهور فقهاء در رابطه با توبه قبل از قیام بینه در حدود، ساقط شدن مجازات است ولی در مورد توبه بعد از قیام بینه قائل به عدم سقوط مجازات شده اند. همچنین در مورد توبه بعد از اقرار نیز قائل به تخییر امام در عفو یا اجرای مجازات شده اند.که قانون مجازات اسلامی نیز به تبعیت از نظر مشهور فقهاء در مواد قانونی به آن اشاره کرده است. برخی از فقهاء از جمله شیخ مفید در رابطه با توبه بعد از قیام بینه در حدود، قائل به تخییر امام در عفو یا اقامه حد شده اند و مستند دیدگاه خود را برائت،استصحاب، اولویت سقوط عقاب دنیا از عقاب اخروی بر شمرده اند. با عنایت به اینکه شارع مقدس در مورد جرایمی مانند زنا، سقوط مجازات را منوط به توبه قبل از اثبات جرم کرده و در مورد توبه بعد از اقرار نیز قائل به اختیار قاضی در اقامه حد گردیده، لذا می توان گفت که در جرم قوادی که اهون از جرایم مذکور است به طریق اولی توبه قبل از بینه باعث سقوط مجازات و توبه بعد از اقرار موجب اختیار قاضی است. متاسفانه آنچه در دادگاهها و محاکم قضائی مشاهده می شود، حاکی از آن است که به این نهاد مهم توجه خاصی نشده است. امید است مسئولان قضائی به این نهاد مهم توجه بیشتری را معطوف دارند. اندراج توبه در زمره قواعد بخش کلیاتِ قانون مجازات اسلامی جدید، نشان از افزایش اقبال مقنّن به نهادهای اصلاحی و ترمیمیِ حقوق جزا دارد.

3-1-3- ماهیت و حقیقت توبه از دیدگاه شارع مقدس و بزرگان تشیع
در روایتی از امام علی (ع) آمده است که ایشان فرموده اند: عجب دارم از کسی که رحمت خداوند ناامید می شود در حالیکه محو کننده گناهان را در اختیار دارد محو کننده گناهان همان توبه و استغفار است. توبه به عبارتی اقرار به گناه در برابر خداوند متعال است که سبب رهایی و خلاصی از عقوبت گناه می شود (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 88 ،ص 27).
در روایات برخی از نشانه های توبه را احسان به والدین، حج و روزه گرفتن متوالی دانسته اند (بستانی راد، 89 ، ص17). یکی از شرایط اساسی توبه حصول پشیمانی و ندامت است از جمله معصیت بودن عمل انجام شده نه اینکه از ترس ریخته شدن آبرو یا از ترس مجازات باشد (محقق حلّی، 68، ص189).
خداوند در قرآن در آیه 18 سوره تحریم می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبه نصوح»«ای کسانی که ایمان آورده اید به درگاه خدا توبه ای راستین کنید» برخی از مفسران قرآن کریم به استناد آیه 17 سوره نساء که آمده است «وَ لَیسَتِ التَوبَهُ لِلَذّینَ یَعمَلونَ السَّیِئاتِ حَتّی اِذا حَضَرَ أَحَدَهُمَ المَوتُ قالَ اِنی تُبتُ آلانِ وَلاَ الَّذینَ یَموتونَ وَ هُم کُفارُ اُولئِکَ اَعتَدنالَهُم عَذابٌا اَلِیما»«جز این نیست که توبه از آن کسانی است که به نادانی مرتکب کاری زشت می شوند و زود توبه می کنند. خدا توبه اینان را می پذیرد و خدا دانا و حکیم است».
این آیه توبه را برای فرد مرتکب ضروری می داند. توبه ای که قبل از مشاهده ی آثار مرگ و بلافاصله پس از معصیت باشد،البته این بدان معنی نیست که اگرتأخیرکند توبه اش پذیرفته نیست(مرعشی شوشتری،75، ص 12). در بیان اهمیت توبه از امام صادق (ع) روایت است که توبه «حبل الله» مدد عنایت خداوند است. در حدیث قدسی آمده است که اکثر آنهایی که به من پشت کردند اگر می دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را میکشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می شدند (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،88 ،ص28).
امام صادق فرموده اند: همانا خدای عزّوجل وقتی بنده مؤمنش توبه کند شاد می شود مانند کسی که چیزی گم کرده و بعد گمشده اش را پیدا کند و خوشحال شود (کلینی رازی،328،ص187).

مطلب مشابه :  پایان نامه حقوق درباره : حقوق مالکیت فکری

3-2- انواع توبه از دیدگاه فقهی
توبه از دیدگاه فقهی به دو دسته تقسیم می شود: یکی توبه باطنی و دیگری توبه حکمی
الف ) توبه باطنی
توبه باطنی، توبه بین خدا و انسان است که با توجه به نوع معصیت انواعی دارد. توبه در جرائم حق الله و توبه در جرائم حق الناس (شیری،72،ص67).
ب ) توبه حکمی
توبه حکمی، توبه ای است که بر اساس صحت آن، عدالت اشخاص پذیرفته می شود و شهادت آن ها مورد قبول قرار می گیرد. مثلا در جرم و زنا، لواط، شرب خمر، سرقت و….. مدت زمانی لازم است که فرد در آن مرتکب اعمال گذشته نگردد که پس از این مدت شهادت تائب پذیرفته می شود و عدالت آن فرد اثبات می شود (شیری،72،ص68).

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3-2-1- شرایط توبه ازدیدگاه فقهی
در قرآن مجید در خصوص شرایط توبه آمده است: «فَإنَّ تَابُوا وَ اَقَامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوا الزَّکاهَ فَخَلُوا سَبیلَهُمُ آنَ اللهُ غَفَوُرٌ رَحیمٌ»(سوره ی توبه ،قسمتی از آیه5) که بیان میدارد: «پس اگرتوبه کردند نماز بر پا داشتند و زکات دادند(مال خود را پاک کردند) همانا خدا را آمرزنده و مهربان می یابند و به شرایط توبه اشاره میکند».

«از دیدگاه امیر المومنین توبه ای پذیرفته است که دارای شرایط زیر باشد.پشیمانی برگذشته، عزم برترک گناه در مدت عمر، ادا کردن حقوق مردم، قضا کردن هر واجبی که فوت شده، گداختن هرگوشتی که از حرام روئیده به حزن و اندوه، الم و زحمت طاعت و عبادت را به بدن چشاندن به ازای آنچه از معصیت چشیده است». (موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی،88) «امام باقرعلیه السلام فرموده اند که نشانه های توبه این است که کسانی را که بر او ادعای حقی دارند را راضی بکند و نیازهای قضا شده اش را اعاده نماید ودر برابرمومنان متواضع باشد وخود را از طغیان هوس های نفسانی حفظ کنند.حضرت علی(ع) نیز میفرماید: که یکی از شروط توبه تصمیم بر ترک همیشگی گناه است واینکه دوستان بد را رها کند. ازشرایط اساسی توبه، حصول پشیمانی ازمعصیت، ازجهت معصیت بودن است نه از ترس مجازات یا ازترس اینکه آبرویش ریخته شود» (قربانی لاهیجی، 86،ص289(.
قائده کلی درمیان فقها نیز در خصوص شرایط توبه این است که در جرایم حق الله، توبه پشیمانی از گذشته، عدم تکرار گناه و انجام عمل صالح و کتمان عمل و در صورت علنی شدن، پشیمانی ثانویه او پذیرفته بشود ودر جرایم حق الناس توبه، پشیمانی از گذشته، عدم تکرارجرم و گناه، ادای حق مردم، تحصیل رضایت آنها یا پذیرفتن اجرای حکم قصاص یا حد در مواردی لزوم می باشد. پس شرط اصلی پذیرش توبه در حق الناس، جلب رضایت صاحب حق میباشد تا سبب سقوط مجازات گردد (شیری،72،ص77). از لحاظ زمان پذیرش توبه نیز باید گفت که از پیامبراکرم(ص) روایت شده است که اگرمومنی گناهی انجام بدهد، خداوند هفت ساعت به او مهلت می دهد و ملکی هم در طرف راست و متصدی کارهای نیک است مانع ازثبت گناه او می شود تا شاید کار نیکی انجام دهد و مشمول این آیه بشودکه «آنَ الحَسَناتَ یَذهَبَنَّ السَیِئاتِ، کارهای نیک گناهان را می زداید» و اگر در این هفت ساعت توبه نماید توبه اش پذیرفته می شود(کلینی رازی،328،ص169). در برخی جرایم مانند ارتداد به مرتد سه روز فرصت داده می شود تا توبه کند و به اسلام بازگردد و اماره مسلمان شدن او را ذکرشهادتین دانسته اند و لازم نیست که حتی ذکر شهادتین را دقیقا به صورتی که هست تلفظ کند و همین که با بیان کلماتی این منظور را برساند کافی است و اینکه مرتکب صرفا نماز بخواند را دلیل بر توبه او ومسلمان شدن نمی دانند (محمدی،74،ص160-163).
توبه چه از گناهان کبیره باشد وچه از گناهان صغیره به حکم عقل واجماع فقها واجب و فوری است (بستانی- راد،89،ص46).
«شیخ بهایی درشرح اربعتین می فرماید: شکی در وجوب توبه فوری نیست و واجب است که هرچه زودتر توبه کند و اگر در توبه تاخیرکند یا با مرگ ناگهانی روبه رو می شود که باب توبه مسدود می شود و یا به سبب آلودگی که بردل او عارض شده مرتکب گناهان جدیدمی شود. و توبه ای که بعدا خواهد کرد دلش با زبانش یکی نیست و توبه اش پذیرفته نمی شود»(بستانی راد،89،ص46).
سقوط حدود با توبه پیش از اقامه بینه از آن جهت است که توبه گناه اخروی را ساقط می کند. پس به طریق اولی گناه دنیوی را هم ساقط می کند (محمدی،71،ص74). اما از لحاظ جرم بودن عمل، همه فقها قائل به پذیرش توبه قبل از اثبات جرم هستند و آن را مسقط مجازات می دانند. اما در خصوص پذیرش توبه بعد از اثبات جرم، اختلافاتی دیده می شود که بیان شد. همه فقها توبه قبل از اثبات را می پذیرند و به آیات و روایاتی که در این زمینه وجود دارد استناد می کنند. اکثر فقهای شیعه و سنی توبه قبل از اثبات جرم با اقرار، بینه و علم قاضی را مسقط مجازات می داند و در مورد جرم محاربه توبه قبل از دستگیری را مسقط مجازات می دانند و در خصوص توبه بعد از اقرار قائل به تخییر امام در عفو یا اجرای مجازات می باشد و در خصوص توبه بعد از اقامه بینه معتقد به عدم سقوط مجازات می باشد (الهیان، 72، ص26).

مطلب مشابه :  پایان نامه با موضوع اصل حاکمیت اراده

3-2-2- کیفیت احراز توبه
اداره ی حقوقی دادگستری در نظریه ی شماره 3611/1607/ مورخ 16/8/1364 بیان می دارد: « علی الاصول احراز تحقق توبه با قاضی است و در صورت احراز آن قبل از ثبوت حد ساقط می شود و تفاوت نمی کند که ابراز آن نزد حاکم باشد یا نباشد مثل توبه در کلانتری یا بازپرسی یا در منزل قبل از دستگیری(حسینی،82،ص127).

در خصوص اینکه مرتکب از چه راهی میتواند توبه خود را ثابت کند و آیا صرف ادعا کافیست. درکتب فقهی، اصلی با نام «ما لایعلم من قبله» وجود دارد که به موجب آن هرگاه فردی اظهاراتی یا ادعای حقی بنماید، مطالبه دلیل از اظهارکننده میسر نباشد ویا موجب عسر وحرج بر او گردد،در این موارد اگر کسی نباشد که با اظهارکننده به منازعه برخیزد مصلحت را در این دانسته که به اظهارات وی ترتیب اثر داده شود. که این یک تاسیس شرعی است و احادیث و روایات بسیاری پایه و اساس آن را در تاییدعرف عادت موجود در این زمینه تشکیل می دهد.این قاعده جزء اصول عملیه است هر ادله اثبات دعوا می توان منازعه با دلایل امارات را ندارد چرا که اصول عملیه در جایی

دیدگاهتان را بنویسید

فوکا | Postmag سبز فایل.