پایان نامه حقوق با موضوع : متنافی
بهمن 20, 1397 Comments..0
دانلود پایان نامه

ارائه شده درموردلقیط بایدبیان نمود چنین طفلی دارای اوصافی می باشد که ازاین قرارمی باشدکه ازاین قرارمی باشد:الف:طفل گمشده باشدب:طفل نتواندبه تنهایی ومستقل ازدیگران زندگی نماید.ج:بدون سرپرست باشد.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بنابراین درکتب اسلامی احکام لقیط فقط شامل اطفال می باشدکه به تنهایی قادربه زندگی مستقل نیستند.
درکتب فقهی برای ملتقط یا به عبارتی یابنده وسرپرست طفل شروطی ذکرشده است که عبارتنداز:بلوغ،عقل،آزادبودن،مسلمان بودن وبنابرقولی بایدعادل باشد.
در تفسیر المیزان ذیل آیه 4و5 سوره احزاب آمده است «ادعیا» جمع «دعی» و به معنای پسر خوانده است. در عصر جاهلیت این عمل (دعاء و تبنی) در میان آن ها دائر و معمول بود. و همچنین است در بین امت های مترقی آن روز، مانند روم و فارس که وقتی کودکی را پسر خود می خواندند، احکام فرزند صلبی را در حق او اجرا می کردند، یعنی اگر دختر بود، ازدواج با او را حرام می دانستند و چون پدر خوانده در می گذشت، به او نیز مانند سایر فرزندان ارث می دادند و سایر احکام پدر فرزندی را درباره او اجرا می کردند و اسلام این عمل را لغو کرد.
براساس این نوع آیات، جمع بین فرزند خوانده و فرزند واقعی ممکن نیست، یعنی امکان ندارد که دو نوع محبت متضاد در فردی جمع شود، یعنی محبت به عنوان فرزند خوانده با محبت به عنوان فرزند واقعی قابل جمع نیستند، زیرا امکان ندارد که در یک سینه دو دل وجود داشته باشد که با یکی چیزی را دوست بدارد و با دل دیگر متضاد همان چیز را، بر همین اساس خداوند فرموده: « مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ»4یعنی: «خداوند برای هیچکس دودل در درونش نیافریده است.»
بر اساس آیه مورد بحث، فرزند دیگری را فرزند خود خواندن دو متنافی است که در یک قلب جمع نمی شود. همان طور که ظهار، که در دنباله آیه بیان شده، یعنی همسر خود را به مادر خود تشبیه نمودن و او را مادر نامیدن جمع بین دو متنافی غیرقابل جمع در دل می باشد. با توجه به ان که دنباله آیه مورد بحث در خصوص فرزندخواندگی زیدبن حارثه سخن می گوید، آیه به نوعی برای رد فرزندخواندگی مقدمه چینی نموده و مخاطب را برای پذیرش آن آماده می فرماید.

بنابراین مفاد آیه این است که خدای تعالی ان کسانی را که شما آن ها را فرزند خود خوانده اید، فرزندان شما قرار نداد. تا احکام فرزند صلبی در حق آنان نیز جاری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

فوکا | Postmag سبز فایل.