آشنایی با وبینار؛ ابزار قدرتمند تبلیغاتی و آموزشیِ آنلاین

امروزه وبینار به یکی از وسایل قوی تبلیغاتی و آموزشیِ کار و کاسبی های جدید در جهان تبدیل شده و به نظر می رسه هنوز معرفی درستی از این وسیله قوی در کشور ما انجام نشده. با ما همراه باشین تا با این معنی بیشتر آشنا شید.

شاید هر روز ایمیلی مبنی بر حضور در وبیناری جدید دریافت می کنین و سؤالای زیادی تو ذهن تون نقش می بنده.

در این ایمیلا شعارهایی مثل «آموزشای جدید»، «آموزش کارکنان به وسیله کارشناسان خبره» و… دیده می شه و هر کدوم از این شعارها ممکنه محرکی واسه شرکت در این وبینارها باشه. با این حجم از تبلیغات به نظر می رسه هرکسی در حال برگزاری وبیناریه.

نویسندگان، سخنرانان، مربیان، کارشناسان شبکه های اجتماعی، و دیگه مدیران، همه از وبینارهای پولی یا رایگان واسه افزایش قدرت نفوذ و رابطه با مشتریان خود استفاده می کنن تا با فروش اجناس و خدمات، پول بیشتری به دست بیارن.

سرفصل محتوا

  • اما معنی واقعی وبینار چیه؟
  • ۱. خیلی از وبینارها بخشی صوتی دارن که واسه رابطه با شرکت کنندگان ازش استفاده می کنن.
  • ۲. وبینارها معمولا بخشی چشمی دارن و از اون واسه رابطه تصویری با شرکت کنندگان استفاده می کنن.
  • ۳. خیلی از وبینارها مستقیم و زنده برگزار می شن.
  • ۴. سخنران وبینار در کار خود از ابزاری وبیناری استفاده می کنه.
  • ۵. وبینارها بیشتر به صورت تعاملی برگزار می شن.
  • ۶. هدف خیلی از وبینارها آموزش شرکت کنندگان یا جواب گویی به سؤالاته.
  • ۷. شرکت در بعضی وبینارها رایگان و بعضی پولیه.
  • ۸. شرکت کنندگان وبینارها می تونن از هرجایی در اون شرکت کنن.
  • چی باعث فرق وبینار با بقیه رویدادها می شه؟
  • به چه دلیل افراد دوست دارن در وبینارها شرکت کنن؟
  • به چه دلیل باید وبینارها رو به گزینه های بازریابی و تبلیغات خود اضافه کنین؟

اما معنی واقعی وبینار چیه؟

کلمه وبینار درواقع از ترکیب دو واژه «وب» و «جلسه» به وجود اومده. وبینار به کارگاه یا جلسه یا ارائه ای می گن که به صورت اینترنتی برگزار می شه و شرکت در اون ممکنه پولی یا رایگان باشه.

بعضی وقتا به جای کلمه وبینار از کلمه هایی مثل وب کست، آموزش آنلاین، رویدادهای آنلاین، کلاسای آنلاین و… هم استفاده می شه.

امروزه می تونین از وبینارها به راه های جور واجور استفاده کنین، اما قبل از هرچیز شاید بد نباشه با بعضی مفاهیم و اصول اولیه وبینار که به مدل کسب وکار شمام کمک می کنن، آشنا شید.

این مطلب را هم بخوانید :  چند قدم تا خرید خانه در تهران

از راه وبینارها می تونین کارای بزرگی بکنین، اما قبل از هرچیز باید اصول کارکردن با وبینارها رو یاد بگیرین. در ادامه، بعضی قوانین و اجزای وبینارها رو تقدیم حضورتون می کنیم که در خیلی از اونا به طور مشترک وجود دارن.

۱. خیلی از وبینارها بخشی صوتی دارن که واسه رابطه با شرکت کنندگان ازش استفاده می کنن.

اینطوری تموم شرکت کنندگان در وبینار از راه بلندگوی کامپیوتر خود یا از راه تماس با شماره ای که مختص اون وبیناره، می تونن به بحثای وبینار گوش بدن و در اونا شرکت کنن.

۲. وبینارها معمولا بخشی چشمی دارن و از اون واسه رابطه تصویری با شرکت کنندگان استفاده می کنن.

معمولا فردی که مشغول ارائه مطلبیه، دسکتاپ خود رو با بقیه به اشتراک میذاره و از راه اون می تونه به ارائه اسلایدها یا مطالب تکمیلیِ موردنیاز واسه ارائه اش بپردازه.

البته فرد ارائه کننده می تونه از مثالای زنده موجود در وب هم در ارائه وبیناری خود استفاده کنه.

مثلا در تجربه ای شخصی ، از اسلایدها و فایلای پی.دی.اف و هم اینکه مرورگر خود واسه نمایش چند مثال از شبکه اجتماعی فیس بوک استفاده کردم.

۳. خیلی از وبینارها مستقیم و زنده برگزار می شن.

در این دسته از وبینارها، فردی که در حال سخنرانیه، مستقیما و بدون تأخیر با حضار صحبت می کنه. البته وبینارهای ازقبل ضبط شده یا وبینارهای خودکار هم برگزار می شن، اما وبینارهای زنده الان بسیار عادی ترن.

۴. سخنران وبینار در کار خود از ابزاری وبیناری استفاده می کنه.

سخنران وبینار واسه ارائه خود واسه حضار اینترنتی، از ابزاری خاص استفاده می کنه. وسایل مختلفی واسه این منظور هست و شرکتا معمولا از نرم افزارها و اپلیکیشنای خاصی واسه این کار کمک می گیرن.

شرکت کنندگان می تونن با اطلاعات ورودی ای که از راه سرویس وبینار در اختیارشون قرار گرفته، به این نرم افزارها و اپلیکیشنا وارد شن و در وبینار شرکت کنن.

بیشنر بخونین: اومنی چنل omni-channel چیه؟

۵. وبینارها بیشتر به صورت تعاملی برگزار می شن.

در خیلی از وبینارها تماشاگر رابطه دوطرفه و مستقیم بین سخنران و شرکت کنندگان اینترنتی هستیم. بعضی نرم افزارها از امکانات خاصی بهره مند هستن، مثل اجازه به سخنران واسه طرح سؤال یا پخش سوال نامه بین حضار.

هم اینکه به شرکت کنندگان هم امکان میدن از راه میکروفن کامپیوتر یا تماس تلفنی مستقیم، یکی یکی صحبت کنن.

این مطلب را هم بخوانید :  چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

۶. هدف خیلی از وبینارها آموزش شرکت کنندگان یا جواب گویی به سؤالاته.

در خیلی از وبینارها برنامه ای غیررسمی واسه سازمان دهی جلسه هست که به توضیح زیره:

۷. شرکت در بعضی وبینارها رایگان و بعضی پولیه.

انعطاف پذیری بالای وبینارها باعث می شه شرکتا و کار و کاسبی های جور واجور در صنایع جورواجور بتونن یکی از این دو گزینه رو به دلخواه انتخاب کنن.

۸. شرکت کنندگان وبینارها می تونن از هرجایی در اون شرکت کنن.

محدودیتی واسه شرکت کنندگان واسه حضور در وبینار وجود نداره و هرجا خط اینترنت وجود داشته باشه، کاربران اون منطقه می تونن در وبینارها شرکت کنن.

بیشنر بخونین: تبلیغات آنلاین چیه؟ شکلای جور واجور و ویژگیای اون

چی باعث فرق وبینار با بقیه رویدادها می شه؟

شاید عبارات دیگری مثل «تله جلسه» یا «مجمع آنلاین» واسه رویدادهای آنلاین به گوش تون خورده باشه، اما فرق وبینار با این رویدادهای آنلاین در چیه؟

تله جلسه بسیار مثل وبیناره، اما ارائه در اون فقط به صورت صوتی انجام می شه و شرکت کنندگان می تونن از راه خط تلفنای مجهز به سیستم کنفرانس، در اون حضور پیدا کنن.

پس در این نوع اتفاق آنلاین، از ارائه تصویری، خبری نیس. اما همونجوریکه بالاتر گفته شد، در وبینارها تماشاگر رابطه صوتی و تصویری سخنران با شرکت کنندگان هستیم.

به چه دلیل افراد دوست دارن در وبینارها شرکت کنن؟

به کار گیری وبینار به طور در حال افزایشی در حال گسترشه و خیلی از آدما به واسطه جذابیت و آموزشی بودن اون، علاقه مند به شرکت در وبینارها هستن، چراکه به واسطه به کار گیری بسترهای صوتی و ویدئویی مناسب در وبینارها، میشه موارد آموزشی رو بهتر فراگرفت.

با شرکت در وبینارها میشه به صدای فرد ارائه دهنده گوش داد، تصویر اونو دید، نوع ارائه اونو بررسی کرد و با آزمایش تموم حولوحوش، به مطالب اون اعتماد کرد.

گذشته ازاینها، بعضی افراد در ارائه مشکل دارن و با شرکت در وبینارها می تونن مهارتای ارائه خود رو پیشرفت ببخشند.

به چه دلیل باید وبینارها رو به گزینه های بازریابی و تبلیغات خود اضافه کنین؟

وبینارها روش جدیدی واسه ارائه اجناس هم هستن، مثلا اگه قصد فروش محصولی رو دارین، خیلی راحت می تونین واسه معرفی محصول خود و طرز به کار گیری اون، وبینار رایگانی برگزار کنین و مشتریان بالقوه رو به خرید محصول یا سرویس خود تشویق کنین.

منبع: chetor.com