اسلوگان یا شعار تبلیغاتی چیست؛ چگونه می‌توان شعار تاثیرگذار نوشت؟

داشتن یه شعار تبلیغاتی خوش آهنگ، تأثیرگذار و دلپذیر می تونه اثر بسیار مثبتی بر کلیه اقدامات بازاریابی کسب وکار شما بزاره؛ اما ویژگیای یه شعار تبلیغاتی مؤثر به همین جا ختم نمی شه. در این مطلب با مؤلفه های لازم واسه جفت و جور یه شعار تبلیغاتی موثر و تأثیرگذار آشنا میشین.

حتماً هنوزم جملات و عباراتی مانند «هر روز بهتر از دیروز» و «انتخابی مطمئن» رو به خاطر دارین. به مواردی مثل این، slogan یا شعار تبلیغاتی می بگیم. طبیعتاً قدرت شعارهای تبلیغاتی رو نباید بی اهمیت و ناچیز دونست؛ اما در عین حال جفت و جور یه شعار تبلیغاتی به یادماندنی مانند موارد بالا معمولاً سخت تر از چیزی که درواقع هست به نظر می رسه.

بد نیس بدونیم که ریشه کلمه slogan به اسکاتلند برمیگرده و به معنی «فریاد جنگ» است؛ یعنی کاری که سربازان قبل از ورود به میدون مقابله انجام می دادن. به طورکلی، شعار تبلیغاتی یه گزاره کوتاه (تقریباً به کوتاهی همون فریاد) و آسون درس که از راه اون کسب وکار مورد توجه به سرعت تو ذهن مشتری تداعی می شه.

شعارهای تبلیغاتی زیادی وجود دارن که چند سال در یاد و خاطر مردم باقی مونده و به پایه کمپینای تبلیغاتی و بازاریابی زیادی تبدیل شدن؛ مثلا میشه به شعار تبلیغاتی نایکی با عنوان Just Do It (فقط انجامش بده) یا شعار تبلیغاتی اپل با عنوان Think Different (متفاوت فکر کنین) اشاره کرد. بعضی از شرکتا بیشتر از یه شعار تبلیغاتی دارن و شعار تبلیغاتی واسه خیلی از شرکتا جایگاهی به اهمیت نام برندشون پیدا کرده.

داشتن یه شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و به یادماندنی امتیازات زیادی داره. مثلا، یه شعار تبلیغاتی کوتاه و به درد بخور و خوش آهنگ رو میشه در هر تبلیغاتی استفاده کرد و به کمک اون، فضای هماهنگ تر و پخته تری رو در کمپینای تبلیغاتی به وجود آورد. هم اینکه، می تونین از شعارهای تبلیغاتی (به تنهایی یا در کنار لوگوی کسب وکار) به عنوان نوع ظریفی از تبلیغات در هر کجا که بخواین استفاده کنین. در کل، شعار تبلیغاتی یه راه حل کم هزینه و در عین حال خیلی موثر واسه تبلیغات و گسترش دامنه دسترسی به مشتریان هدفه.

راه حل

واسه جفت و جور یه شعار تبلیغاتی مؤثر از کجا باید شروع کنیم؟

واسه اینکه شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و به درد بخور بودن داشته باشین باید اصول و نکات مهمی رو رعایت کنین. شعار تبلیغاتی شمام به مانند لوگوی کسب وکارتون باید چشم نواز باشه و به جدا به نظر رسیدن شرکت شما نسبت به بقیه کمک کنه. با این وجود در خیلی از موارد، شعارهای تبلیغاتی کسب وکارها فقطً یه عبارت فراموش شدنیه که به جای اینکه هویت خاص خودشو داشته باشه به طور کاملً به لوگوی کسب وکار وابسته.

مثلا، شعارهایی مانند «از سال ۱۳۹۰ افتخار خدمت به شما رو داریم» دقیقاً از اون دسته از شعارهای تبلیغاتی تکراری و فراموش شدنیه که عموماً از اثر لوگو یا بقیه اقدامات تبلیغاتی شما کم می کنه. بر خلاف اینکه خدمت به مشتریان واسه یه مدت طولانی خیلی خوبه، اما این شعار تبلیغاتی نشانی از هویت کسب وکار یا آدمایی که به دنبال جذب اوناس نداره و دلیل خاصی واسه انتخاب اجناس یا خدمات شرکت به مشتری نمی ده.

شعارهای تبلیغاتی از روی زورً نباید خیلی مهم یا جسورانه باشن، اما باید خلاقانه و آسون آموز بوده و واسه اینکه در خاطر مخاطب بمونن لازمه که در حالت نوشتاری یا گفتاری اونا ریتم یا قافیه خاصی وجود داشته باشه. تا حالا به این فکر کردین که به چه دلیل شماره تلفن بعضی از کسب وکارها در تبلیغات به صورت آهنگین خونده می شه؟ دلیلش اینه که نگهداشتن آهنگ کلمات از خود کلمه ها واسه مغز ما آسون تره. به همین ترتیب واسه شعارهای تبلیغاتی هم باید یه ریتم وجود داشته باشه تا کلمات اون تو ذهن ما با کسب وکار مورد نظر پیوند داده شه.

حالا که با پیش نیازها آشنا شدید می تونین قدم بعدی رو وردارین و جفت و جور شعار تبلیغاتی رو شروع کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هرچه افراد بیشتری روی جفت و جور یه شعار تبلیغاتی تمرکز کنن، در مدت زمان کوتاه تری یه شعار تبلیغاتی بهتر جفت و جور می شه. به همین منظور بعضی از کسب وکارها مسابقاتی رو در سطح شرکت یا حتی بالاتر از اون برگزار می کنن و جوایز مهم ای رو واسه شعار تبلیغاتی منتخب در نظر می گیرن؛ پس تا می تونین افراد بیشتری رو در انتخاب شعار خود موثر کنین؛ چه بسا بهترین شعار تبلیغاتی از طرف کسی پیشنهاد شه که اصلاً فکرش رو هم نمی کردین.

این مطلب را هم بخوانید :  موفقیت بازاریابی پیامکی خود را با یک فراخوان حرفه‌ای تضمین کنید

نکاتی واسه جفت و جور یه شعار تبلیغاتی قوی و تازه

بعضی وقتا خیلی سریع یه شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و مبتکرانه پیدا می کنین و بعضی وقتا هم باید مدت زمان طولانی رو واسه تنظیم یه شعار موثر صرف کنین. در هر صورت، با در نظر گرفتن بعضی نکات و رهنمودهایی که سال هاست امتحان خود رو در خلق شعارهای موندگار پس دادن می تونین شعارهای بهتری رو جفت و جور و تنظیم کنین.

۱٫ نقطه فرق کسب وکار خود از رقبا رو پیدا کنین

یکی از اهداف اصلی شعار تبلیغاتی، برجسته تر کردن کسب وکار شما و جدا نشون دادن اون نسبت به رقباست. در همین زمینه باید اول مشخص کنین که شرکت شما چه امتیازاتی داره و به خصوص روی اون دسته از امتیازاتی که رقبا در مقابل اونا حرفی واسه گفتن ندارن تمرکز کنین. مثلاً می تونین سؤالاتی مثل این رو از خود سوال کنین:

  • اجناس شما عموماً کیفیت بالاتری از رقبا دارن؟
  • شما محصولاتتون رو سریع تر به دست مصرف کننده می رسونین؟
  • عامل خاصی هست که اجناس یا خدمات شما رو منحصر به فرد می کنه؟

بعضی وقتا به جای تموم کسب وکار باید روی بخش یا مؤلفه خاصی تمرکز کنین. مثلا، اگه اجناس غذایی شما کالری کمی دارن می تونین روی همین موضوع تأکید کنین. با پیدا کردن این مؤلفه خاص و برجسته کردن اون می تونین شعار تبلیغاتی قدرتمندی رو جفت و جور کنین که به مدتای طولانی قابل استفاده باقی می مونه.

کالری

۲٫ روی خدماتی که ارائه می دین تمرکز کنین

اگه نمی تونین عامل متمایزکننده ای رو در مقایسه با رقبا پیدا کنین، روی چگونگی سرویس دهی به مشتریان خود تمرکز کنین. در خیلی از شعارهای تبلیغاتی تأکید و تمرکز خاصی بر تعهد کسب وکار نسبت به مشتری و کیفیت خدمات قرار داره. تأکید بر اولویت قائل شدن واسه مشتری می تونه به خلق یه شعار تبلیغاتی به یاد موندنی و قابل احترام کمک کنه. در عمل، شعارهای تبلیغاتی که بر اعتماد یا کیفیت خدماتی که به مشتری ارائه می شه تأکید می کنن کارکرد بسیار خوبی دارن. مثلا می تونین شعار تبلیغاتی نوکیا با عنوان Connecting People (رابطه دهنده مردم) رو در نظر بگیرین.

۳٫ کوتاه و به درد بخور بنویسین: هرچه کوتاه تر، بهتر

به طورکلی شعار تبلیغاتی باید خلاصه، ساده و سرراست باشه. معمولاً بیشترین حد تعداد واژگان پیشنهادی در حدود ۶، هفت یا هشت کلمه س و اگه از این مقدار بالاتر برید شعار شما به جمله ای سنگین تبدیل می شه که در آخر فراموش می شه. علاوه بر اینکه خلاصه نویسی نشانی از هوشمندی و قوه ابتکار شما هستش و نگهداشتن شعار تبلیغاتی رو ساده تر می کنه، جا دادن شعارهای کوتاه تر در کمپینای تبلیغاتی هم آسون تره.

هوش

بیشتر بدونین: ۸ نکته واسه تولید محتوا که در جذب مخاطبان سایت تون معجزه می کنه

۴٫ آینده نگر باشین و بزرگ نمایی نکنین

شعار تبلیغاتی شما باید امروز، فردا و در آینده های دور قابل استفاده بوده و نمونه داشته باشه. مثلا، اینکه بگید کسب وکارتون «درجه یه»، «بهترین» یا «ارزون ترین» است حتی اگه الان سخن زیادی نباشه شایدً واسه همیشه غلطه. علاوه بر این، مردم از عبارات تکراری شامل پسوند «ترین» خسته شدن و معمولاً با مشاهده اونا تمایل یا انگیزه ای نسبت به برند شما پیدا نمی کنن. هم اینکه، بیشتر مردم به اینکه خودتون رو در چه جایگاهی می ببینن اهمیتی نمی دن، بلکه به منش و رفتار شما توجه می کنن. در نتیجه باید به مدل کسب وکار خود به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و روی چیزی تمرکز کنین که خاص تر، واقعی تر، دوستانه تر و هوشمندانه تره.

به طورکلی از دادن وعده و وعیدهایی که از پس عملی کردن اونا بر نمی آیید دوری کنین. شعار تبلیغاتی باید بتونه بدون توسل به بزرگ نمایی و پیرایهای ظاهری رابطه مستقیمی رو با مخاطب خود برقرار کنه. اینجور شعاریه که فارغ از موقعیتی که در بین رقبا دارین به شما کمک می کنه و موندگار می شه.

۵٫ از روندهای گذرا فاصله بگیرین

شاید بخواین از عباراتی استفاده کنین که تازگیاً مد شدن و بر سر زبونا افتادن؛ اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که معمولاً اینجور لحن و زبانی خیلی زود اقبال خود رو از دست میده و از مد میفته. البته به کار گیری اینجور شعارهایی هر چند می تونه در کوتاه مدت مؤثر باشه، اما خیلی زود باید به فکر تغییر شعار تبلیغاتی خود بیفتید و پس تموم اون چیزی که در مورد جلب نظر مخاطبان خود رشته اید پنبه می شه.

این مطلب را هم بخوانید :  مورد مشترک میان آدم‌های مشهور و موفق دنیا

۶٫ از بقیه الهام بگیرین

بر خلاف اینکه نباید شعارهای تبلیغاتی بقیه رو کپی کنین، اما می تونین از اونا الهام و ایده بگیرین. مثلا، به شعار تبلیغاتی دیجیکالا یعنی «بررسی، انتخاب و خرید آنلاین» توجه کنین که منافعی که دیجیکالا به مشتری خود میرسونه رو به شکل چند کلمه با آسونترین واژگان بیان می کنه. البته شاید این شعار زیاد جذاب یا به یادماندنی نباشه، اما می تونه واسه رعایت ایجاز و سادگی شعار تبلیغاتی الهام بخش شما باشه.

۷٫ ریتم، قافیه و آهنگ رو یادتون نره

شعارهای تبلیغاتی از بیشتر از یه کلمه تشکیل می شن و عموماً عبارات کوتاهی هستن. واسه اینکه این عبارات کوتاه تو ذهن مخاطب بمونه باید دست کم دو مورد از این سه مورد رو داشته باشن: قافیه، ریتم یا آهنگ. درواقع، وجود کیفیت موسیقایی در شعار تبلیغاتی یه ضرورته. حتی شعار تبلیغاتی شما می تونه به یه بیت شعر کوتاه تبلیغاتی هم تبدیل شه.

شعر

۸٫ کمی مزاح رو چاشنی شعار تبلیغاتی تون کنین

این مورد اجباری نیس، اما معمولاً شعارهای خنده دار یکی از مؤثرترین شکلای جور واجور شعارهای تبلیغاتی حساب می شن. دلیلش هم اینه که شوخی به طور طبیعی بیشتر به کام آدم خوش میاد. البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این مبحث تا حدی سلیقه ایه و پس چه بسا چیزی که از دید یه نفر خنده دار به نظر می رسه واسه دیگری مسخره و سطح پایین باشه؛ پس از شعارهای تبلیغاتی قابل درک، همه پسند و متناسب با جامعه هدفتون استفاده کنین.

خنده

۹٫ به ضرورت اتحاد شعار تبلیغاتی با بقیه مؤلفه های برند توجه کنین

یادتون باشه که شعار تبلیغاتی شما یه کالای جداگونه نیس و به تنهایی کاری از دستش بر نمیاد. شعار تبلیغاتی تون باید هم از نظر گفتاری و هم از دید ظاهری با عناصر جور واجور برند، به خصوص لوگوی شما هماهنگ باشه. درواقع، اینکه شعار تبلیغاتی تون چقدر با کمپین بازاریابی شما تناسب داره نقش تعیین کننده ای در موفقیت اقدامات شما داره.

۱۰٫ به علائم تجاری ثبت شده و حقوق مالکیت الهی توجه کنین

هیچ بعید نیس که یه شعار تبلیغاتی واقعاً مناسب پیدا کنین، اما بفهمین که همه یا بخشی از اون قبلاً به وسیله کسب وکار دیگری مورد استفاده قرار گرفته یا اینکه بخشی از کلماتی که در شعار خود از اونا استفاده کردین عنوان یا تداعی کننده نام یه شرکت دیگه س. واسه جلوگیری از بروز این وضعیت، همیشه قبل از تأیید پایانی و منتشر کردن شعار تبلیغاتی، همه منابعی که در دسترس دارین رو بررسی کنین تا مطمئن شید که شعار مورد نظر شما در هیچ جا ثبت نشده و مشابه اون قبلاً به وسیله بقیه مورد استفاده نیستش. بعد به سراغ مراجع ذی ربط برید و شعار تبلیغاتی خود رو قانوناً ثبت کنین تا از کپی ورداری ازش جلوگیری شه.

۱۱٫ از تغییر نترسین

یادتون باشه که همه شعارهای تبلیغاتی نمی تونن جاودانه و ابدی باشن و خیلی از کار و کاسبی های موفق در طول عمر خود از شعارهای تبلیغاتی متفاوتی استفاده کردن. هم اینکه، حتی بعضی از شرکتا به عقب برگشته ان و واسه یه کمپین جدید از یکی از شعارهای قدیمی خود استفاده کردن. اگه شمام احساس می کنین که باید شعارتان رو تغییر بدین، این احساس نیاز رو از دید منطق بررسی کنین و اگه ضرورت اون براتون مسجل شد دودلی به خود راه ندین.

بیشتر بدونین: ۷ روش هدف دار موثر در بازاریابی دیجیتال که باید بدونین

دیجیتال

حرف آخر

بدون دودلی داشتن یه شعار تبلیغاتی خوش آهنگ، تأثیرگذار و دلپذیر می تونه اثر بسیار مثبتی بر کلیه اقدامات بازاریابی کسب وکار بزاره؛ در عین حال، نباید نیاز به هماهنگی شعار تبلیغاتی با بقیه مؤلفه های برند خود رو ندیده بگیرین. ً این نکته رو هم نباید از نظر دور داشت که وجود شعار تبلیغاتی یه ضرورت بلامنازع نیس. درواقع، بعضی از برنده های مطرح مانند شنل (Chanel) اینجور ضرورتی رو احساس نکرده ان و با به کار گیری راه های دیگری این خلأ رو پر می کنن. با این وجود، به کار گیری یه شعار تبلیغاتی مناسب می تونه به نفع کسب وکار شما باشه؛ پس، با در نظر گرفتن اون چیزی که در این مطلب آموختید و به کمک ذهن خلاق خود و همفکری بقیه یه شعار تبلیغاتی مناسب انتخاب کنین و اونو به مؤلفه های دیگه بازاریابی خود پیوند بزنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: اسلوگان یا شعار تبلیغاتی چیه؛ چیجوری میشه شعار موثر نوشت؟