شناسایی و اعتبار یابی استانداردهای شغلی مدیران مدارس متوسطه- قسمت ۱۲

اطلاع از وضعیت خانوادگی دانش‌آموز
شناخت مشکلات دانش‌آموز 

 

 

این‌که دانش‌آموز را بشناسید که مشکلاتش چیست و مشکل آن را بدانید چیست، این مسائل است که می‌شود به دانش‌آموز کمک کرد. 

 

شناخت مشکلات دانش‌آموز 

 

 

در یک جاهایی که می‌شوی احساس می‌کنی که شاید دیگر مثلاً در حیطه تخصصی ما نیست دچار مشکل می‌شوی. 

 

دخالت در مشکلات در حد تخصص 

 

 

به یک جایی می‌رسید و به یک حد علمی برسیم که فردا جایگاه خودتان برود بالا، کمک به موقعیت شما می‌شود، اگر قدمی که برمی‌داریم و در حیطه مسئولیت‌پذیری خودم باشد. باید تخصص خود را گسترش بدهند کار خود را ازنظر علمی بالا ببرد. 

 

افزایش تخصص
مسئولیت‌پذیری 

 

 

اگر در کار مدیر و معاون مدرسه بحث عدالت و انصاف نباشد ممکن است دانش‌آموز ترک تحصیل کند. 

 

انصاف در ارتباط با دانش‌آموز
حساسیت در ارتباط با دانش‌آموز 

 

 

اگر قضیه عدالت نباشد ممکن است سرنوشت او عوض بشود، آینده او عوض شود و این اتفاق خواهد افتاد. 

 

انصاف در ارتباط با دانش‌آموز 

 

 

ماه رمضان شده است همه‌روزه هستند، من، منِ مدیر مریض هستم و نمی‌توانم روزه‌بگیرم، می‌روم در آبدارخانه و یک چیزی می‌خورم! چرا در آن بازه زمانی باید چیزی بخوریم؟ که ۵۰۰ و ۴۰۰ دانش‌آموز را به شما نگاه می‌کنند. 

 

عمل به گفته‌های خود
الگو بودن مدیر برای دانش‌آموز 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

۵۰۰ تا دوربین بر روی شما زوم است و همه دارند ضبط می‌کنند که خودشان را درست می‌کنند بر مبنای که چرا داری این کار را می‌کنی. 

 

الگو بودن مدیر برای دانش‌آموز 

 

 

۱۰۰ درصد باید بعضی جاها ریسک کرد. 

 

جایگاه ریسک در مدیریت 

 

 

وقتی مدیر می‌آید تشخیص می‌دهد که این بند آیین‌نامه را اگر اجرا کند مشکلی به وجود بیاید، آنجا باید ریسک کرد. آنجا قضیه ریسک است. 

 

ریسک در عمل نکردن به آیین‌نامه بر اساس مصلحت مدرسه 

 

 

هدف این طرح این بود که یک قدم جلو برویم، با چه چیزی می‌توانیم این کار را بکنیم جز با خلاقیت علمی. 

 

خلاقیت در جهت حرکت روبه‌جلو 

 

 

مدیریت چیزی نیست که بخواهد آنجا زور به کار برد و فشار به کار برد من فکر می‌کنم تنها قضیه‌ای که نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد بحث وضعیت جسمانی است. 

 

اهمیت کم وضعیت جسمانی 

 

 

دانش‌آموزانی که مثلاً در خانه مشکل دارد، این عواطف و احساساتش ارضا نمی‌شود، اگر ما بنا باشد که این دانش‌آموز خوبی باشد ما باید این را تأمین کنیم. 

 

محبت به دانش‌آموز 

 

 

زیاد باید وقت بگذارد مدیریت، زمان ندارد، نمی‌توانیم بگوییم که ما الآن در مدرسه هستیم ما در خانه هم هستیم باید فکرمان کار بکند. 

 

وقت گذاری و توجه دائمی 

 

 

بعضی‌ها آن‌قدر کوتاه می‌آیند که بعضی‌ها سوءاستفاده می‌کنند؛ منجر به سوءاستفاده نشود، آن‌قدر هم سخت نگیرد که باعث شود نیروهای خود را از دست بدهد. 

 

اعتدال در کوتاه‌آمدن 

 

 

یک سری جاها است که باید آدم فن سخنوری را بداند که آنجا جواب دهد، جلساتی که با خود اولیا می‌گذاری، جلسات کلی، آدم باید بیاید و بتواند صحبت کند یا جلساتی که با خود دانش‌آموزان می‌گذارید یا حتی جلسات خصوصی. 

 

فن سخنوری در تعاملات