مهمترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا

شکست کار و کاسبی frustrated-at-work

وقتی کار جدیدی رو شروع می کنین، آخرین چیزی که می خواهید به اون فکر کنین، شکست خوردن در اون کاره. اما اگه از قبل به فکر دلایل عادی شکست باشین، احتمال گرفتار شدن به اون کمتر می شه. در زیر به ۷ دلیل شکست خوردن در کار و نکاتی واسه جلوگیری از اونا اشاره می کنیم.

طبق آمار چاپ شده تقریباً نصف همه شرکت ها دست کم پنج سال و یه سوم از اونا هم واسه ده سال یا بیشتر دووم پیدا می کنن. این نسبت به باوری که در گذشته وجود داشت که بیشتر بیزنس های تازه تاسیس در سال اول و ۹۵ درصد اونا طی پنج سال اول شکست می خورند، بسیار فاصله داره.

البته تعداد خیلی از تجارت هایی که تازه شروع به کار می کنن با شکست مواجه می شن. متخصین مختلفی درمورد باید و نبایدهای تجارت های جدید پیشنهاد داده ان. عوامل مهمی هستن که اگه از اونا دوری نکنین، تجارتتان رو پایین می کشن.

۱. شروع یه تجارت با دلایل اشتباه

تنها دلیل شروع این کار اینه که می خواهید پول زیاد درآرین؟ تصور می کنین اگه کار واسه خودتون باشه وقت بیشتری رو می تونید با خونواده تون بگذرونین؟ یا شاید دیگه مجبور نیستین به کسی جواب پس بدین؟ اگه اینطوره، باید بیشتر فکر کنین.

اما اگه کار رو با دلایل زیر شروع کنین، احتمال موفقیتتون بسیار بیشتر هستش:

– به کاری که می خواهید شروع کنین علاقه دارین و قلباً باور دارین که محصول یا خدماتی که می خواهید ارائه کنین یه نیاز واقعی در بازار داره.

– از نظر جسمی سالم هستین و ایستادگی فکری لازم واسه مقابله و تحمل رقابت های احتمالی رو دارین. برخلاف تصور عموم، ضعف سلامت جسمی دلایل خیلی از ورشکستگی ها بوده.

– اراده، قطعیت، صبر و گرایش مثبت دارین. وقتی بقیه کارشکنی می کنن، قاطعیت شما حتی بیشتر از قبل می شه.

– شکست شما رو شکست نمی دهد. از اشتباهاتتان درس می گیرید و از این درس ها واسه موفقیت در دفعات بعدی استفاده می کنین. تحقیقات و تحقیقات انجام گرفته روی تجارت های موفق نشون داده که این افراد موفقیت خود رو از درس گرفتن از شکست های قبلی به دست آورده ان.

– میلی شدید به استقلال دارین و زمانیکه نیاز به یه راه حل خلاقانه و هوشمندانه است، مهارت لازم رو در خود می ببینن. این مسئله به خصوص وقتی که با محدودیت وقتی مواجه هستین، اهمیت بیشتری پیدا می کنه.

– نوع دوست هستین و این رو در صداقت، راستی و روابطتون با بقیه نشون می بدید. شما می تونید با شخصیت های جور واجور از افراد رابطه برقرار کرده و با اونا کنار بیایید.

۲. مدیریت ضعیف

دلیل خیلی از شکست ها مدیریت ضعیف بوده. افرادیکه تازگیا تجارتی رو شروع کرده ان معمولاً تخصص مدیریتی کافی در مورد مالی، خرید، فروش، تولید، اجاره و مدیریت پرسنل ندارن. تازمانیکه واسه کارایی که خودشون به تنهایی از پسش برنمی آیند کمک نگیرند، سقوط می کنن. هم اینکه باید آموزش دیده و مراقب فریب و کلاه ورداری ها باشن و واسه پیشگیری از اون برنامه داشته باشن.

ندیده گرفتن یه تجارت هم می تونه دلیل شکست شه. باید همیشگی مطالعه کرده، برنامه ریزی داشته و همه فعالیت ها رو کنترل کنین. این یعنی به طور منظم درمورد بازار تحقیق کرده و اطلاعات مشتریان رو بررسی کنین، چیزی که بعد از جا افتادن یه تجارت معمولاً فراموش می شه.

یه مدیر موفق باید رهبر خوبی هم باشه که فضای کاری رو جفت و جور کنه که در اون بازده کاری تشویق شه. اون باید بتونه آدمایی موثر استخدام کرده، اونا رو آموزش دهد و بتونه مسئولیت ها رو واگذار کنه. یه رهبر خوب هم اینکه در تفکر هدف دار مهارت داره و می تونه یه چشم انداز رو به واقعیت تبدیل کنه. اون باید بتونه با تغییر مواجه شده، تبدیل انجام بده و امکانات جدید واسه آینده رو تجسم کنه.

۳. سرمایه کم

یکی از بدترین اشتباهاتی که باعث سقوط تجارت ها می شه نداشتن سرمایه کافیه. صاحبین تجارت معمولاً اندازه پولی که واسه کارشون نیازه رو دست کم می گیرند و قبل اینکه شانسی مساوی واسه موفقیت داشته باشن، مجبور می شن کارشون رو تعطیل کنن. هم اینکه ممکنه انتظاری غیرمنطقی از درآمد به وجود اومده بوسیله فروش اون کار داشته باشن.

البته تخمین اندازه دقیق سرمایه ای که واسه یه کار ممکنه نیاز باشه، نه فقط واسه شروع بلکه هزینه نگهداری و موندن در اون کار، شدنی نیس. خیلی مهمه که یادتون باشه که یک تا دو سال زمان می برد که خیلی از تجارت ها راه بیفته. این یعنی واسه پوشش دادن به همه هزینه ها تا وقتی که بتونین به سود برسین، به سرمایه کافی نیاز دارید.

۴. محل، محل، محل

حق با استاد دانشگاهتانه – محل در موفقیت تجارتتان اهمیت بسیار زیادی داره. محل خوب یه تجارت رو به افول رو سر پا نگه داشته و بالا می کشد ولی یه محل بد حتی بهترین سرمایه گذاری ها رو به شکست می کشوند.

به این عوامل به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

– مشتری هاتون کجا هستن

– ترافیک، توانایی دسترسی، پارکینگ و نورپردازی

– وضعیت و امنیت ساختمون و محل

– برنامه های تشویقی محلی واسه بیزنس های تازه تاسیس در بعضی نواحی خاص

– گذشته، سلیقه محلی و جذابیت یه تجارت تو یه محل خاص

۵. از دست دادن برنامه ریزی

هرکسی که تاحالا مسئول برگزاری یه مراسم بزرگ بوده باشه، می دونه که اگه برنامه ریزی دقیق، هدف دار و منظم و تلاش مستمرشان نبود، هیچوقت به موفقیت نمی رسیدن. درمورد موفقیت تجارت ها هم همینطوریه.

واسه همه تجارت ها لازمه که یه برنامه ریزی تجاری داشته باشن. بسیار تجارت های کوچیک به خاطر این شکست می خورند که برنامه ریزی درستی ندارن. برنامه ریزی باید واقع بینانه بوده و براساس اطلاعات دقیق و جدید انجام گیرد.

عامل های برنامه ریزی از این قرارند:

– توصیف تجارت، دید، اهداف و رموز موفقیت

– نیاز به نیروی کار

– مشکلات احتمالی و راه حل ها

– مالی: لوازم سرمایه گذاری و لیست موارد لازم، ترازنامه، صورت سود و زیان و تحلیل گردش مالی، پیشبینی فروش و هزینه ها

– تحلیل رقابت

– بازاریابی، تبلیغات و فعالیت های ارتقادهنده

– بودجه بندی و مدیریت رشد شرکت

۶. گسترش بیشتر از اندازه

یکی از دلایلی که می تونه موجب شکست تجارت های تازه تاسیس شه، یعنی پیشرفت بیشتر از اندازه، وقتی اتفاق می افتد که صاحبین مشاغل موفقیت رو با سرعت پیشرفت کار خود اشتباه می گیرند. بهترین وضعیت اینه که روی رشد آروم ولی همیشگی تمرکز داشته باشین. بسیاری ورشکستگی ها با پیشرفت سریع شرکت ها اتفاق افتاده ان.

البته در عین حال نباید جلو رشد و گسترش کار رو هم بگیرین. وقتی مشتری هایی دائمی و قوی پیدا کردین و گردش مالی تون خوب بود، بذارین موفقیتتون سرعت درست واسه گسترش کار رو براتون تعیین کنه. یکی از علامت هایی که نشون می دهد باید کارتون رو گسترش بدید اینه که نتونین نیازای مشتری هاتون رو برآورده کنین و کارمندان هم قادر به همگام شدن با تقاضاهای اجناس نباشن.

اگه بعد از بررسی، تحقیق و تحلیل دقیق، فهمیدین کارتون نیاز به پیشرفت داره، باید ببینین واسه گسترش اون نیاز هم اینکه کردن چه افراد و چیزایی دارین.

۷. نداشتن سایت

اگه بخوایم ساده بگیم، اگه شرکت تجاری دارین، حتماً نیاز به یه سایت دارین.

تعداد کاربران اینترنت فقط در امریکا تقریباً ۷۷ درصد کل جمعیته و آمار فروش های اینترنتی روز به روز رو به زیاد شدنه.

هر تجارت باید با یه سایت قشنگتر که به کاربران اینترنت کمک کنه خیلی راحت درمورد حرفه شما، خدمات و محصولاتتون اطلاعات بگیرن، تصویری حرفه ای از خود نشون بده. بعدا می تونید امکانات دیگری واسه کسب درآمد به وبسایتتان اضافه کنین، مثل فروش، معرفی اجناس وابسته و مثل این.

یادتون باشه که اگه سایت نداشته باشین، عقب خواهید افتاد. و هم اینکه باید حواستون باشه که این سایت تصویر خوبی از شما ارائه دهد – مطمئناً هدف شما بالا بردن درآمده نه پایین آوردن اون.

وقتی صحبت از موفقیت یه تجارت به میان میاد، شما به عنوان صاحب اون تجارت، «رمز» موفقیت خودتون هستین. واسه خیلی از صاحبان مشاغل موفق، شکست هیچوقت یه انتخاب نبوده. این افراد با انگیزه، قاطعیت و راه و روش مثبت، هر شکست رو به چشم فرصتی واسه یادگیری و رشد می بینن. بیشتر میلیونرهای خودساخته، هوش متوسطی دارن. چیزی که اونا رو به آدمایی موفق تبدیل می کنه. استقبال کردن اونا از علم جدید و تمایلشان به یادگیریه.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

دیدگاهتان را بنویسید