مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

غذاهای مضر در دوران بارداری healthy-pregnancy-diet

از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورین یا بخورین مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتون می خورد. اما می دونین از چه موادغذایی باید دوری کنین؟

به نقل از سایت مردمون؛ پیشنهاد های اینطوری هر سال تغییر می کنن و خیلی از چیزایی که خوردن اونا قبلاً واسه خانوم های باردار اشکالی نداشت الان در لیست موادغذایی ممنوعه واسه اونا قرار گرفته. اینجا عنوان می کنیم که در ۹ ماهه دوران بارداری از مصرف چه موادغذایی دوری کنین.

کافئین

سال های زیادیه که گفته می شه مصرف مقدار زیاد کافئین در روز—چه از راه قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه های انرژی زا– در طول دوران بارداری با خطر سقط جنین همراه س و تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، اون رو تایید می کنه.

در این تحقیق مشخص شد، زنائی که ۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر در روز کافئین مصرف کردن (به اندازه ۲ فنجون یا بیشتر قهوه یا ۵ قوطی نوشابه) تا دوبرابر بیشتر از زنائی که اصلاً کافئین مصرف ننمودند، دچار سقط جنین شدن. خیلی خوبه که در این دوران از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنین، به خاص در سه ماهه اول بارداری که خطر سقط جنین بیشتره.

پنیر نرم

بهتره از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و بقیه پنیرهای نرم دوری کنین. اما به چه دلیل؟ چون ممکنه پاستوریزه نباشن و آلوده به لیتریا باشن—باکتری که می تونه موجب مسمومیت غذایی شه.

این پنیرهای نرم به خاطر این خطرناک هستن که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری هاشون به طور طبیعی کشته نشده. و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارن، بیشتر در برابر مریضی های مربوط به موادغذایی قرار دارن که اگه در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفته ممکنه موجب سقط جنین یا زایمون زودرس شه.

گوشت

موقع خرید گوشت باید خیلی دقت کنین. خرید اجناس فریزشده و منجمد ممکنه آلوده به لیستریا باشن. به خاطر همین، گوشت ها رو در آب جوش انداخته و بجوشونین تا باکتری های اون کشته شه. و موقع پخت حتماً شکل های جور واجور گوشت رو تا متوسط و کامل بپزید.

این گوشت ها ممکنه آلوده به تاکسوپلاسما باشن که انگلیه که موجب یه نوع عفونت می شه و بااینکه نادره اما ممکنه موجب مرده به دنیا اومدن نوزاد یا یه مشکل زیاد واسه سلامتی شه.

ماهی

شایدً میدونید که جیوه که در خیلی از ماهی ها هست واسه بچه خطرناکه. جیوه یه نوروتاکسینه که رشد مغز جنین رو دچار اختلال می کنه. زمانیکه جیوه از آلودگی وارد آب دریا می شه، زنجیره غذایی خود رو از گیاهان، به ماهی های کوچیک و بعد به ماهی های بزرگ طی می کنه و اونا رو آلوده می سازه.

ماهی هایی که بیشتری مقدار جیوه رو دارن باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی هایی مثل: کوسه، شمشیر ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه ماهی خال مخالی.

اما همه شکل های جور واجور ماهی های تن بد نیستن. اگه عاشق ساندویچ ماهی تن هستین، بهتره از ماهی تن های کنسروی استفاده کنین که مقدار جیوه اون بسیار کمه و اون رو به بیشترین حد یه یا دو بار در هفته محدود کنین. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می شن اینه که به کلی از خوردن ماهی دوری می کنن.

مثلا ماهی سالمون یا ماهی آزاد شامل جیوه نیس و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ به حساب میاد که در طول بارداری نیاز دارین. اما صرفنظر از نوع ماهی که می خورید، بهترین راه حل اینه که از خوردن هر چیز خام و نپخته دوری کنین.

تخم مرغ

هیچکی نمی گوید تخم مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولینه، نخورین. اما تخم مرغ هم در برابر آلودگی به سالمونلا قرار داره که واسه زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک تره.

پس دقت کنین که نکات ایمنی مربوط به اون رو رعایت کنین: فقط تخم مرغی رو بخرین که در یخچال گذاشته شده و هر کدوم که شکستگی یا ترک داشت رو دور بندازید. از خوردن تخم مرغ عسلی دوری کنین (بهتره به طور کاملً آب پز شن تا نیمرو) و هم اینکه چاشنی سالاد سزار اگه شامل تخم مرغ خام باشه هم واسه شما مناسب نیس. یادتون نره خمیر پخته نشده کیک و شیرینی رو هم مزه نکنین!

الکل

پیشنهاد ای که درمورد الکل داده می شه به طور کاملً مشخصه: در سال ۲۰۰۵ وزارت بهداشت امریکا بیانیه ای نشون داد که در اون از کلیه زنان باردار و اونایی که می خواهند باردارند شن خواست که از مصرف نوشیدنی های الکلی دوری کنن. مرکز کنترل و پیشگیری از مریضی ها هم اون رو تایید کرده و بیان کرد که هیچ مقدار مصرف ایمن از الکل واسه زنان باردار وجود نداره.

شاید دکتر خانوادگیتان بگه مصرف یه مقدار کم هر چند وقت یه بار اون اشکالی نداشته باشه اما بد نیس بدونین که: الکل بدون این دست اون دست کردن از جفت عبور می کنه—یعنی وقتی شما می نوشید، بچتون هم می نوشد.

زنائی که همیشگی الکل مصرف می کنن، فرزندشون رو در برابر مشکل جنین الکلی قرار میدن که موجب ناتوانی های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری های فیزیکی و مشکلات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می دهد. و تو یه تحقیق که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، مشخص گردید که بچه هایی که مادرشون در طول بارداری الکل مصرف کرده بود، بعدا در دوران کودکی دچار مشکلات رفتاری و اخلاقی می شن.

۴ غذایی که باید در دوران بارداری استفاده کنین

حالا که همه موادغذایی بد و مضر رو براتون توضیح دادیم لیستی از موادمغذی لازم واسه زنان باردار رو عنوان می کنیم که باید در راس سبد خرید روزانه خود بذارین.

  • امگا۳ ها: این اسیدهای چرب واسه رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی هستن و می تونن خطر افسردگی پس از زایمون رو کم کنه. بهترین منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذر کتون، روغن بذرکتان و بعضی برنده های تخم مرغ.
  • کولین: این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز مشکل های مربوط به نخاع جلوگیری می کنه. بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردار نبایند بخورند)، تخم مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.
  • فیبر: یه رژیم پرفیبر نه فقط از بروز مشکلات رایج بارداری مثل یبوست و هموروئید جلوگیری می کنه بلکه به آزادسازی گلوکز در خون هم  کمک کرده و باعث می شه تعادل انرژی بیشتری داشته باشین. بهترین منابع: موادغذایی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات.
  • کلسیم: واسه استخون هاتون خوبه و زنائی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنن، بیشتر دچار مشکلات بارداری مثل فشارخون بالا و پره اکلامپسی می شن. بهترین منابع: شیر کمچرب، پنیرهای سفت، ماست.

خواص شیر مادر واسه نوزاد

گیاهان دارویی مضر در دوران بارداری

بارداری رژیم غذایی مردمون

دیدگاهتان را بنویسید