مواد غذایی مضر و خطرناک برای سلامتی

Hot dog

مضر بودن نوشابه واسه هممون روشنه اما بجز نوشابه غذاهای خطرناک زیادی هست که ما هر روز بدون اطلاع اونا رو در رژیم غذایی خود استفاده میکنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ در محافل جورواجور پزشکی همیشه به بررسی مواد غذایی پرداخته می شه که واسه بدن ضرر دارن. متخصصین تغذیه تازگیا به جفت و جور فهرستی مبادرت کردن که در اون پرضررترین خوراکیا بررسی شدن.

شکر، کالری، چربیای اشباع شده، چربیای ترانس، کربوهیدراتای تصفیه شده، گوشتای فرآوری شده و میان وعده های رایجی که مورد استفاده مردم قرار می گیرن مورد بازبینیای متخصصین تغذیه قرار گرفتن.

چربیای اشباع شده و ترانس می تونن به بیماریای قلبی و عروقی منجر شن. گوشتای فرآوری شده می تونن تولید سمی به نام «کارسینوژن» کنن و این اتفاق خصوصا در زمان سرخ کردن اونا در دماهای بسیار بالا اتفاق میفته.

مصرف کالری فراوون می تونه مستقیما با اضافه وزن ربط داشته باشن و مصرف بیشتر از اندازه شکر هم می تونه منتهی به بیماریایی چون دیابت یا اختلالاتی در ترشح انسولین شه.

واسه اینکه با وضوح بیشتر به زیانای بعضی از مواد غذایی پرداخته شه، صنایع در رابطه غذایی هم وارد عمل شدن و هر کدوم به بررسی زیانای حاصل از گروه خاصی از مواد غذایی مبادرت کردن.

در ادامه این نوشته مروری بر بدترین خوراکیا و غذاهایی داریم که می تونن دلیل شن که پیام سیری دیرتر به مغز رسیده و در نتیجه افراد در مواجه با اونا پرخوری هم بکنن.

بعضی از این خوراکیا حالا خوبیش اینه هنوز گسترده نشده ان اما بدیش اینه در این فهرست بسیاری مورد مصرف روزانه قرار می گیرن. با هم اونا رو تقدیم حضوتون می کنیم:

شیرین کننده های مصنوعی

این نوع شیرین کننده ها کالری برابر صفر دارن اما هنوزم می تونن دلیل زیاد شدن وزن شن. پژوهشای انجام شده در این مورد نشون دادن، که انواعی از قند از جمله سوکرالوز، آسپارتام و ساخارین هم می تونن دلیل دیابت نوع دوم، بیماریای قلبی و عروقی و قند خون بالا شن.

گوشتای کنسروی

حتی اگه آخر شده باشه و می خواین انباری منزل خود رو با مواد خوراکی پر کنین، گوشتای کنسروی گزینه مناسبی به حساب و دلیل اصلی اون مقادیر فراوون سدیم واسه نگهداری اوناس.

پنیر سرخ شده

وقتی که روی سیب زمینی سرخ شده پنیر ریخته می شه تبدیل به مضرترین غذایی شه که امکان داره خورده شه. نه فقط در درون خود سیب زمینی سرخ شده مقادیر زیادی چربی هست بلکه پنیری که روی اون ریخته می شه هم شامل مقادیر زیادی چربی اشباع شده.

پفک

بیشتر شکلای جور واجور پفکا پر از کالری، سدیم و چربی هستن که می تونه گزینه زیان بیاری باشه. بعضی از شکلای جور واجور اون شامل ۱۲۰۰ کالری هستن اندازه سدیم و چربی موجود در اونا برابر تموم سدیم و چربیه که هر فردی روزانه به اون نیاز داره.

دونات

دونات تشکیل شده از سه ترکیب شکر، آرد و روغنه که هیچ کدوم از اونا سلامت نیستن. خوردن یه دونات موقع صبح می تونه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری رو به شما برسونه که می تونه بیشتر از نیاز بدن شما به چربی باشه. حالا خوبیش اینه واسه علاقمندان اون راهکارهای بهتری چون خرید پخته شده اونم هست.

نوشیدنیای انرژی زا

این نوشیدنی هم ناسالم و هم خطرناک هستن چون که در اونا مقادیر زیادی کافئین و شکر هست. مصرف بیشتر از اندازه اون در بزرگسالان می تونه حتی به مرگ هم منتهی شه. بر سر بعضی از شکلای جور واجور این نوشیدنیا مناقشاتی میان محققان هست.

پیتزا

فقط با دارا بودن خمیر، پنیر و سس نمی تونه گزینه خوب غذایی به حساب آید. یه پیتزای کوچیک پنیر دارای ۱۰۸۰ کالری، ۳۶ گرم چربی و ۱۰۰ درصد بیشتر از اندازه مصرف مجاز نمک روزانه شما رو داراس. به دلیل نمک فراوون موجود در اون و فیبر خیلی کم به سختی میشه یه یا دو تیکه از اونو خورد.

قهوه سرد (Frappuccinos)

این برند یکی از تولیدات شرکت استارباکس هستش و گزینه مناسبی واسه هوای گرمه. اما باید بدونین که باعث رسوندن آب به بدن تون و کم کردن وزن تون نمیشه. در اون کارمل، خامه و شیر هست که در کل ۴۲۰ کالری داره. هم اینکه ۹ گرم چربی اشباع شده و ۶۶ گرم شکر در اون گذاشته می شه.

پای مرغ (Frozen Chicken Pot Pie)

این غذا یکی از بدترین گزینه هاییه که می تونین واسه خوردن انتخاب کنین. در حدود ۹۰۰ کالری و ۲۶ گرم چربی اشباع شده که برابر ۱۳۰ درصد پیشنهاد شده روزانه س. می تونین نوع سالم تر اونو در منزل جفت و جور کنین.

هات داگ

سازمان جهانی بهداشت، به دلیل وجود گوشتای فرآوری شده در هات داگ اونو مستعد تولید مواد سرطان زا می دونه. اینجور گوشتای فرآوری شده ای، تشکیل شده از مواد شیمیایی به نام «آمین هتروسیکلیک» است که با تغییراتی در «دی ان ای» می تونه باعث دچار شدن به سرطان شن.

نودل

دلیل نامگذاری لاتین این غذا به مردم ژاپن برمیگرده که از جمله ابداعات قرن بیستم اوناس و گزینه سلامتی به حساب نمی ره. یه بسته اون شامل ۴۰۰ کالری، ۱۴ گرم چربی و ۶۶ درصد از اندازه سدیم پیشنهاد شده روزانه س. از اونجایی که در اون اصلا فیبر وجود نداره و اندازه پروتئین موجود در اونم کمه، بعد از خوردن اونم احساس گرسنگی می کنین.

آبمیوهای پاکتی

این آبمیوها که شاید راحت ترین گزینه واسه بردن به مدرسه باشن بیشتر از یه قوطی نوشابه شکر داره. در واقع آبمیوه باید به همراه فیبر میوه و بدون شکر باشه وگرنه خوردن اون بی فایده س.

مارگارین

روغنی که پایه گیاهی داره و هیدروژنه س قدیم به جای کره ازش استفاده می شد. اما محققان فهمیدن که به دلیل دارا بودن اندازه بالای چربیای ترانس LDL (کلسترول بد) و پایین آوردن HDL (کلسترول به درد بخور) نمی تونه گزینه مناسبی به حساب آید. در تحقیق انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ میلادی که از راه سازمان غذا و دارو صورت قبول کرد، تایید شد که چربیای ترانس مصنوعی مثل چیزی که در مارگارین پیدا میشه، دیگه واسه اضافه کردن به غذا گزینه مناسبی به حساب .

پاپ کورنای سینما

این خوراکی که مقادیر زیادی نمک و چربی داره انرژی ای بیشتر از ۱۰۰۰ کالری رو به بدن میرسونه. بعضی از سینماها هم اجازه میدن که افراد دوباره اون ظرف بزرگ خود رو پر کنن. اون رنگ زرد روی پاپ کورن، طعم دهنده های مصنوعی هستن که با روغن غیر هیدروژنه جفت و جور شده.

خامه غیر لبنی

در مورد این نوع از خامه ها سئوالای زیادی مطرح می شه مانند، به چه دلیل این خامه ها احتیاج به نگهداری در یخچال رو ندارن؟ به چه دلیل اینقدر سفید هستن؟ چگوه یه ترکیب می تونه غیر لبنی اما سفیدرنگ باشه؟ یه جواب کوتاه به تموم این سئوالا می تونه این باشه که این خامه از سرخ شدن روغن دانه سویای هیدروژنه جفت و جور می شه که شامل چربیای ترانس خطرناکی هم هست. شاید بهتر باشه که واسه نوشیدن قهوه بعدی خود ازش استفاده نکنین.

پنیرهای فرآوری شده

پنیرهای فرآوری شده نباید خیلی راحت به اسم پنیر فروخته شن. بسته به نوع این پنیرها هر تیکه از اون ۲ تا ۳ گرم چربی اشباع شده داره و بیشتر از ۱۵ ترکیب تشکیل دهنده جداگونه در اون پیدا میشه.

بعضی از روغنا (Vegetable shortening)

روغنای گیاهی جامد شده یکی دیگه از شکلای جور واجور چربیای ترانس به حساب میان. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده این روغنا می تونن دلیل بروز بیماریای قلبی و عروقی شن. با اینکه کره دارای چربی اشباع شده فراوانیه اما هنوزم گزینه سلامت تری واسه پخت و پز هستش.

(Vegetable shortening؛ این چربی جامد از روغنای گیاهی چون دانه سویا و تخم کتون جفت و جور می شه که واسه جامد شدن هیدروژنه می شن. در این روند اسیدهای چرب «دارای حلقه های اشباع نشده» به چربیای اشباع شده تبدیل می شن. هم اینکه بدون طعم هستن و واسه پختن روی شعله کم جفت و جور می شن.)

کیکای بسته بندی

کیکای کوچیک ارزون قیمتی که در فروشگاه ها یافت می شن بدترین مواد شیمیایی از جمله شهد ذرت، آرد سفید و روغن دانه سویا هیدروژنه رو دارن. تبلیغات زیادی واسه این کیکای ارزون می شه که خصوصا واسه کودکان نامناسبه.

نوشابه

نوشابه یکی از اصلی ترین دلایل چاقی مردم آمریکا هستش. اندازه بالای شربت فروکتوز ذرت در کنار نبود دارا بودن ترکیبات به درد بخور واسه بدن می تونه دلیل بروز بیماریایی چون دیابت و بیماریای قلبی شه.

سریالای پرشکر صبحونه

سریالا به عنوان صبحونه خیلی از افراد استفاده میشن مقادیر زیادی شکر در اون هست که هم کارشناسان تغذیه، دندانپزشکان و هم والدین خوب از اون آگاه هستن. تنها چیزی که از این ماده خوراکی گرفته می شه، یه عالمه از گلوکزه که اندازه انسولین رو با مشکل مواجه می کنه.

چای سرد شیرین شده

اندازه متوسط اون در حدود ۷۲ گرم شکر داره که به دلیل ارزون بودن بیشتر گزینه های بزرگ تر استفاده می شن که اندازه قند بیشتری هم در اون هست.

کاشی ماهی (Tile Fish)

این نوع ماهی که واسه خلیج مکزیکه بیشتر از هر نوع ماهی تجاری دیگری دارای جیوه س. شاید در این فهرست جزو عجیب ترین گزینه ها به حساب آید.

خامه های روی خوراکیا (Whipped Topping)

وقتی که یه شرکت می خواد واسه محصول خود نامی رو انتخاب کنه خیلی با استانداردهای سازمان جهانی غذا و دارو هماهنگی نداره. بر خلاف نام لاتین این محصول هیچ نوع لبنیاتی در اون وجود نداره. ماده اصلی اون روغن هسته پالم هیدروژنه س که با شهد ذرت که دارای مقادیر زیادی فروکتوز هم هست همراه می شه.

نون سفید

نون سفید هیچی مفیدی واسه بدن تون نداره. در مرحله فرآوری اون تموم فیبر و مواد مغذی از اون گرفته می شه. بدون فیبر تموم آرد بدون این دست اون دست کردن به گلوکز تبدیل می شه و باعث بالا بردن سطح قند خون می شه.

ماست میوه آماده

ماست به تنهایی می تونه ماده ای بسیار به درد بخور واسه بدن باشه اما در شکلای جور واجور ماستای میوه مقادیر زیادی شکر و طعم دهنده هست که می تونه تموم خصوصیات مغذی اونو نابود کنه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

ما رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید