مواد غذایی موثر برای پیشگیری از کم خونی را بشناسید

مهمترین داروی کم خونی آهن و ترکیبات آهنه. آهن از راه معده و روده جذب بدن شده و در کبد ذخیره می شه تا در ساختمون هموگلوبین بکار رود. آهن و ترکیبات اون مغز استخون رو مجبور به ساختن گلبول سرخ می کنه. داروی عصاره دیگه جگر همراه با ویتامین B12 هم واسه کم خونی خیلی خوبه، به خصوص در کم خونیهای شدید…

مواد غذایی موثر واسه پیشگیری از کم خونی رو بشناسین

 

در این مطلب ۴ ماده غذایی مهم در پیشگیری کم خونی یا آنمی رو واسه شما عزیزان معرفی میکنیم :

 

۱) موادغذایی غنی از ویتامین B۱۲ :

ویتامین B۱۲ مخصوصا در موادغذایی حیوونی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه های دریایی و درصد کمتر در تخم مرغ و پنیر هست. گیاهخواران مطلق معمولا دچار کم خونی می شن چون از منابع ویتامین B۱۲ استفاده نمی کنن. از جمله نشونه های کم خونی تنگی نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و… است اگه فکر می کنین به این علایم دچارید ممکنه دکتر واسه شما مکمل B۱۲ تجویز کنه!

۲) موادغذایی غنی از آهن:

آهن در تولید هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژنه نقش داره. این وسط وجود آهن هم که در گوشت قرمز و جگر هست واسه بدن لازمه البته باید در مصرف منابع آهن هم توجه کرد که بعضی منابع مانند کلسترول خون رو زیاد می کنن. کشمش هم منبع خوب آهن همه اما آهن اون به سختی بوسیله بدن جذب می شه.

پس پیشنهاد می کنیم اون رو همراه با منابع حیوونی آهن هم یا همراه با منابع غنی ویتامین C استفاده کنین تا بهتر جذب بدن شه. حبوبات هم غنی از آهن هستن. غذایی مانند عدس پلو که در اونم عدس هست هم کشمش هم گوشت اگه به همراه آبلیمو مصرف شه واسه کم خونا غذایی بسیار مناسبه. نکته ای که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینکه زنان زیر ۵۰ سال روزانه به ۱۸ میلی گرم، زنان بالای ۵۱ سال و مردان بالغ به ۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارن. ۹۰ گرم گوشت گاو، ۶/۳ میلی گرم آهن داره در حالی که یه واحد حبوبات کامل ۱۰ میلی گرم آهن داره. با این وجود آهن حیوونی راحت تر از آهن گیاهی جذب بدن می شه.

۳) موادغذایی غنی از ویتامین C :

سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستن و به جذب بهتر آهن کمک می کنن. بررسیای زیادی نشون داده وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتاتا مانند اسفناج مصرف می شه اندازه جذب آهن بالا میره.

۴) موادغذایی غنی از فلات فلات یا ویتامین B :

به افزایش گلبولای قرمز کمک کرده و اکسیژن رسانی به بافتا رو بهتر کنه. بعضی افراد نمی تونن ویتامین B رو از راه موادغذایی جذب کنن و لازمه مکمل اسیدفولیک مصرف کنن. اما اگه جزو این دسته افراد نیستین یا به دلیل باردار بودن به اندازه بالای غلات احتیاج ندارین می تونین با مصرف روزانه سبزیجات برگ سبز، آب پرتقال یا گردو نیاز روزانه خود رو تامین کنین.

 

 

منبع : سلامتیران

پاسخی بگذارید