ناموستان را از انحراف مصون دارید!

سوره مبارکه نور شانزدهمین سوره ایه که بعد از سوره حشر در مدینه نازل گردید و در ترتیب فعلى قرآن مجید سوره بیست و چهارمه‏

این سوره شصت و چهار آیه داره و در مدینه فرستاده شده. عدد کلمات این سوره رو هزار و سیصد و شونزده و عدد حروف اون رو پنج هزار و ششصد و هشتاد گفته‏ان.

علّت نام‏گذارى این سوره به «نور»، آیه‏ى سى و پنجه که در اون خدا به عنوانِ نور آسمون‏ها و زمین معرّفى شده

از اونجا که در این سوره سفارش‏هاى بسیار در مورد رعایت عفّت و پاکدامنى بوسیله عموم مؤمنان و خصوصاً زنان انجام شده، در روایات نسبت به آموزش و قرائت این سوره بوسیله زنان تأکیدات بسیار آمده.

فضیلت سوره “نور”

در حدیثى از پیامبر(صلی الله علیه و آله) مى‏خوانیم: من قرء سوره نور اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد کل مؤمنه و مؤمن فیما مضى و فیما بقى: “کسى که سوره نور رو بخونه (و محتواى اون رو در زندگى خود پیاده کنه) خدا به عدد هر زن و مرد با ایمانى در گذشته و آینده ده حسنه به عنوان جایزه به اون میده”.

در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) مى‏خوانیم:

حصنوا اموالکم و فروجکم بتلاوه سوره نور و حصنوا بها نسائکم، فان من ادمن قراءتها فى کل یوم اون فى کل لیله لم یزن احد من أهل بیته ابدا حتى یموت: ” اموال خود رو از تلف و دامان خود رو از ننگ بى‏عفتى حفظ کنین، از طریق تلاوت سوره نور و در پرتو دستوراتش، زنانتان رو از انحرافات محفوظ دارین که هرکی قرائت این سوره رو در هر شبونه روز ادامه بده احدى از خونواده اون هیچوقت تا آخر عمر گرفتار عمل منافى عفت نمیشه.” (تفسیر مجمع البیان)

توجه به محتواى سوره که از راه های جورواجور و مؤثر به مقابله با عوامل انحراف از جاده عفت برخاسته نکته اصلى حدیث فوق و هم اینکه معنی عملى اون رو روشن مى‏سازه.

در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده:

 «اموال و شرمگاههاى خود رو با تلاوت سوره نور حفظ کنین، و زنان خود رو در دژى امن در بیارید، چون کسى که هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت کنه، هیچوقت هیچ کدوم از اهل خونه اون زنا نمى‏کنه، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته اون رو تا گورش اون رو بدرقه مى‏کنن و همه براى اون دعا مى‏کنن و آمرزش مى‏طلبند تا داخل گور خود شه.» (نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۷۰)

براى اینکه تصور نشه اسلام فقط به برنامه مجازات گنهکار قناعت مى‏کنه به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، موضوع نهى از چشم‏چرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمون رو پیش کشیده و مشروحا در این مورد بحث مى‏کنه، چون که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو موضوع چشم‏چرانى و بى حجابىه، و تا اونا ریشه کن نشن آلودگیها بر طرف نمیشه

محتواى سوره نور

شرایع و قوانین پروردگار در اجتماع مثل بازویى، خونواده و شرف و ارزشهاى آدم رو محفوظ و محفوظ مى‏داره. خونواده مثل چراغىه که پرتو ذات و نور وحى رو از تندبادهاى شهوت و پلیدیهاى هوى حفظ مى‏کنه. و نور خدا که از آسمون فرود مى‏آید در خونه‏هایى قرار مى‏گیرد که پروردگار اونا رو با ذکر خود سربلند ساخته. موضوعات سوره مبارک نور دور و بر این محور دور مى‏زند.

این سوره رو واقعا مى‏توان سوره پاکدامنى و عفت و مقابله با آلودگیهاى جنسى دونست چون که قسمت کلی دستوراتش بر محور پاکسازى اجتماع از راه های‏ جور واجور از آلودگیهاى جنسى دور مى‏زند و این هدف در چند مرحله پیاده شده:                    

مرحله اول بیان مجازات شدید زن و مرد زناکاره که در دومین آیه این سوره با قاطعیت تموم مطرح گردیده.

مرحله دوم به این مى‏پردازه که اجراى این حد شدید موضوع ساده‏اى نیس، و از نظر موازین قضایى اسلام شرط سنگینى داره، نسبت به غیر مرد و همسرش “چهار تماشاگر” و در مورد مرد و همسرش برنامه “لعان”  باید اجرا شه، و حتى اگه کسى که دیگرى رو متهم مى‏سازه نتونه ادعاى خود رو در محکمه قضاوت اسلامى به ثبوت برسونه خود مجازات شدید (چهار پنجم حد زنا) داره، تا کسى تصور نکنه مى‏تونه با متهم ساختن بقیه به سادگى اونا رو به مجازات اسلامى بکشونه، بلکه خودش گرفتار مجازات می شه.

بعد به همین مناسبت “حدیث معروف افک” و تهمتى رو که به یکى از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) زدن رو مطرح کرده، و قرآن شدیدا این موضوع رو تعقیب مى‏کنه، تا به طور کامل روشن شه شایعه‏سازى درباره افراد پاک چه گناه سنگینى داره.

در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده: 

 «اموال و شرمگاههاى خود رو با تلاوت سوره نور حفظ کنین، و زنان خود رو در دژى امن در بیارید، چون کسى که هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت کنه، هیچوقت هیچ کدوم از اهل خونه اون زنا نمى‏کنه، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته اون رو تا گورش اون رو بدرقه مى‏کنن و همه براى اون دعا مى‏کنن و آمرزش مى‏طلبند تا داخل گور خود شه.» 

                                                                                                                     

در مرحله سوم براى اینکه تصور نشه اسلام فقط به برنامه مجازات گنهکار قناعت مى‏کنه به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، موضوع نهى از چشم‏چرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمون رو پیش کشیده و مشروحا در این مورد بحث مى‏کنه، چون که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو موضوع چشم‏چرانى و بى حجابىه، و تا اونا ریشه کن نشن آلودگیها بر طرف نمیشه.

در مرحله چهارم باز به عنوان یه پیشگیرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج آسون رو صادر مى‏کنه تا از راه ارضاى قانونی غریزه جنسى با ارضاى حروم مقابله کنه.

در مرحله پنجم بخشى از چگونگی برخورد و تعامل با دور و بری ها و اصول تربیت فرزندان نسبت به پدران و مادران رو در همین رابطه بیان مى‏کنه که در اوقات خاصى که احتمال داره زن و شوهر با هم خلوت کرده باشن، فرزندان بدون اجازه وارد اطاق اونا نشن و موجباتى از این راه براى انحراف فکر اونا جفت و جور نگردد.

و به همین مناسبت بعضى دیگه از آداب زندگى خانوادگى رو، هر چند رابطه با مسائل جنسى نداره، ذکر مى‏کنه.

در مرحله ششم که در لابلاى این بحثها طرح شده بخشى از مسائل مربوط به توحید و مبدا و معاد و تسلیم بودن در برابر فرمون پیامبر رو ذکر مى‏کنه چون که پشتوانه همه برنامه‏هاى عملى و اخلاقى همون مسائل اعتقادى و ایمان به مبدا و معاد و حق داشتن نبوته، و تا این ریشه نباشه اون شاخ و برگها و گل و میوه‏ها شکوفا نمى‏شه.

به مناسبت بحثهاى مربوط به ایمان و عمل صالح سخن از حکومت جهانى مؤمنان صالح العمل به میان اومده و به بعضى از دستورات دیگه اسلام هم اشاره شده که در کل یه واحد کامل رو تشکیل مى‏دهد.

پاسخی بگذارید