چالش های حقوقی ناشی از سرمایه گذاری خارجی در بازار بورس و راه حل های آن- قسمت ۱۷

  • کارمزد ایجاد قابلیت نقل و انتقال در بازار پایه برای اوراق بهاداری که در این بازار معامله می‌شوند.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

تبصره: متقاضی پذیرش، عرضه یا نقل و انتقال و ناشری که اوراق بهادار آن در فرابورس پذیرفته شده‌ یا نقل و انتقال اوراق بهادارش در بازار پایه انجام می‌شود، موظف است حسب مورد کارمزدهای فوق را براساس مصوبۀ هیئت مدیرۀ فرابورس و حداکثر تا میزان سقف‌های تعیین شده توسط هیئت مدیرۀ سازمان، پرداخت نماید.

 

گفتار دوم: سایر مقررات

 

مادۀ (۵۸) تمام ناشران و مدیران ‌آنها یا عرضه‌کنندگان، مادام‌ که اوراق بهادارشان در فرابورس پذیرفته‌شده، عرضه شده یا نقل و انتقال آن از طریق فرابورس انجام می‌شود، موظف به رعایت مقررات بازار اوراق بهادار از جمله مفاد این دستورالعمل می‌باشند.
مادۀ (۵۹) در صورت نقض هر یک از مفاد این دستورالعمل توسط اشخاص ذیربط، فرابورس موظف است براساس آیین‌نامه انضباطی خود به تخلفات آنها رسیدگی یا حسب مورد نقض مقررات توسط آنها را به مرجع ذی‌صلاح گزارش نماید.

 

مبحث ششم: چالش های سرمایه گذاری خارجی در فرابورس

 

مشکلات و موانع حقوقی سرمایه گذاری خارجی در بورس در فصل دوم این پایان نامه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. باتوجه به اینکه بستر قانونی فرابورس از جهات بسیاری همان بستر های قانونی بورس می باشد و درواقع قانون مادر حاکم بر آن قانون بازار اواق بهادار مصوب ۱۳۸۴ است، بنابراین می توان گفت چالش های ناشی از سرمایه گذاری خارجی در بورس تفاوت چندانی با موانع و مشکلات سرمایه گذاری خارجی در فرابورس ندارد.
با اینحال می توان اذعان نمود که در سال های اخیر، این بازارها با سرلوحه قراردادن تسهیل مقررات و بهره گیری از فناوری های روز دنیا (امروزه رابطه سرمایه گذار با کارگزار در فرابورس از طرق الکترونیک امکان پذیر است)[۵۴]رقابت گسترده ای را با بورس آغاز نموده است. لیکن همزمان با تسریع معاملات در فرابورس که از طرق الکترونیک انجام می شود، چالش های ناظر بر سرمایه گذاری خارجی نیز نمود می یابند. درواقع مهمترین چالش اختصاصی فرابورس در امر جذب سرمایه گذاری خارجی ابتدا موانع مبادله الکترونیک، ضعف ابزارهای اجرایی و طولانی بودن بازگشت سرمایه که در این مبحث مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.

 

گفتار اول: چالش های ناشی از الکترونیکی بودن فرابورس

 

سیستم های بسیاری برای تجارت برخط در بازارهای مالی جهان استفاده می شود. نوآوری ها در ارتباطات و تجارت و نیز تقاضای سرمایه گذاران، باعث شده اوراق بهادار در بازارهای چندگانه دادوستد شود و بازارها به شدت برای جذب مشتری با یکدیگر رقابت نمایند. اگرچه بازارهای خودکار از لحاظ فنی شدنی هستند اما سیستم های دادوستد آنها بطور خودکار نقدینگی برای بازار ایجاد نمی کنند؛ به عبارت دیگر، این کارگزاران و بازارسازان هستند که نقدینگی بازار و بازار با دوامی ایجاد می کنند.
مهمترین مشکلاتی که در باب بازارهای برخط با آن مواجه هستیم عبارتند از: [۵۵]

 

 

    1. امنیت مبادلات الکترونیک هنوز هم به عنوان یکی از عوامل مهم در بازار است.موضوعاتی که ممکن است در طی یک تقاضا یا معامله اتفاق بیافتد می تواند شامل تقلب، هک شدن یا سایر موضوعا امنیتی باشد. از این رو به نظر می رسد مسئله امنیت به عنوان یکی از چالش های اصلی در برابر گسترش مبادلات الکترونیکی سهام می باشد.

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

    1. عوامل دیگر این است که بتوان انواع گوناگون سهام با واحدهای پولی گوناگونی را در بازارهای الکترونیکی دادوستد کرد و دادوستد کنندگان اجازه مبادله در بازارهای بین المللی را داشته باشند. البته ریسک های فناوری همچون قطع ارتباط، به عنوان یکی دیگر از مهمترین عوامل در مبادلات ۲۴ ساعته است. بهتر است تاحد امکان با قطع خطوط و موارد دیگر همچون اشتباه شدن شماره های تلفن، تفاوت زبان، اختلافات زمانی، و … طی هماهنگی های خاصی برخورد شود.

 

    1. اگرچه برای استفاده از سیستم های خودکار، هزینه های فناوری به منظور ایجاد توانمندی ها و خدمات را کاهش می دهد، هزینه های توسعه، عملیاتی و نگهداری سیستم های خودکار نسبت به سیستم های دستی افزایش می یابد؛ به عبارت دیگر هزینه های راه اندازی در سیستم های جدید بالا و هزینه های مبادلاتی پایین می باشد ولی سیستم های قدیمی تا حدودی هزینه های راه اندازی کمتر و هزینه های عملیاتی بالاتری دارند.

 

    1. سیستم های جدید بسیار نیازمند سیستم های اطلاعات مدیریتی، زیرساخت های فنی و مهندسی مجدد هزینه ها می باشند. قوانین نظارتی نیز اغلب مسایلی را بر بکارگیری فناوری تحمیل می کنند. در بسیاری از مواقع این قوانین دارای تأثیر مثبت هستند.

 

    1. بعضی از عوامل هم مانع پذیرش خودکار در بازار می شوند، همچون عدم پذیرش فنون و نحوه انجام امور از سوی کارکنان، سرمایه گذاران و یا حتی کارگزاران.

 

  1. قوانین بین المللی برای کنترل بازارهای جهانی و نبود فرمت استاندارد برای داده های جهانی بر تبادلات جهانی مؤثر است. بنابراین برای تجارت جهانی نیازمند استانداردهای خاصی می باشیم.

 

اینترنت، روز به روز فعالیت های مربوط به اوراق بهادار را دگرگون می کند و استفاده از آن توسط سرمایه گذاران و فعالان بازار اوراق بهادار، چالش های تنظیمی و نظارتی متعددی ایجاد می کند.
برخی از علل ایجاد این چالش ها عبارتند از:
۱- اینترنت ابزاری مجازی برای ارتباط در سطح جهانی است که حد و مرزی نمی شناسد؛
۲- اینترنت دسترسی مشتریان خرد را به خدمات اوراق بهادار و سرمایه گذاری به میزان چشمگیری افزایش می دهد؛
۳- اینترنت قدرت فناوری اطلاعات را تحت کنترل خود درمی آورد و نتایج مهمی از جمله افزایش سرعت معاملات، دسترسی به حجم گسترده تر اطلاعات و اتکا به فناوری را در پی دارد؛
۴- اینترنت در حال مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار است که باعث ورود بازیگران جدید از جمله شرکت های غیرمالی به بازار می شود و گزینه های پیش روی سرمایه گذران را افزایش می دهد.
سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار، درگزارشی تحت عنوان «نقش اینترنت در بازار اوراق بهادار» توصیه هایی برای شناسایی برخی از این چالش ها مطرح نمود.
از آنجا که مشارکت کنندگان بازار برای پیگیری سفارش ها و انجام معاملات خود بطور فزآینده ای از اینترنت استفاده می کنند، ظرفیت، انعطاف پذیری و امنیت فنی سیستم های کارگزاری برخط اهمیت بیشتری یافته است. کارگزاران برخط باید اطمینان یابند که افزایش حجم معاملات یا خطاهای دوره ای در مبادله پیام، لطمه ای به سیستم های آنها وارد نمی کند. زمانی که خدمات دهندگان اینترنتی به حداکثر ظرفیت خود برسند، ممکن است در دسترسی سرمایه گذاران به کارگزاران برخط تأخیر رخ دهد و انجام سفارش های مشتری به بازار مورد نظر توسط کارگزاران نیز با مشکل مواجه می شود. از این رو مقامات ناظر باید دریابند کارگزاران برخط چقدر به قابلیت های فنی سیستم های معاملاتی اینترنتی اطمینان دارند.
در نهایت می توان اظهار داشت که در بررسی تخلفات اینترنتی اوراق بهادار، به انواع سوابق نگهداری شده توسط خدمات دهندگان اینترنتی، مدت زمان نگهداری سوابق و توانایی مقامات ناظر برای دستیابی به این اطلاعات و تبادل آنها توجه روزافزونی می شود. تبادل نظ مقامات ناظر در مورد موضوعات زیر می تواند مفید واقع شود:

 

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

 

  1. نوع اطلاعات مورد نیاز برای انجام بررسی ها و اعمال مقررات؛

 

نحوه جلب مشارکت خدمات دهندگان اینترنتی و دولت ها برای بحث پیرامون این مسایل همچون ظرفیت، انعطاف پذیری و امنیت سیستم.[۵۶]

 

 

    1. از آنجا که فرابورس، خود عامل و بهترین ابزار برای خصوصی سازی است، چنانچه ساختار آن دولتی باشد مساعد برای انجام معاملات برخط بویژه از سوی سرمایه گذاران خارجی نخواهد بود.

 

    1. اگر موانع پیش گفته رفع شود بدون حل موانع مخابراتی، بورس الکترونیکی اثربخش نخواهد بود. زیرا این موضوع باعث شده تا رقابت عادلانه ای بین ایستگاه های معاملاتی برقرار نباشد و به نوعی مشتریان دور از مرکز به راحتی نتوانند از ابزارهای سرمایه گذاری استفاده نمایند. این موضوع یکی از مشکلات اصلی بورس خصوصاً در این مناطق بوده و از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. زیر ساخت های مخابراتی:

 

این موضوع مسأله بسیار مهمی می باشد زیرا مسئولان به جای اهمیت دادن به زیرساخت ها و سرمایه گذاری های بنیادی، به نوعی به گسترش کمیت در این زمینه پرداحته اند.

 

 

  1. ایمنی و امنیت مخابراتی:

 

از آن جایی که دارایی های سرمایه گذاران به راحتی و سهولت و با سرعت بسیار کم در این معاملات و کسب و کار برخط جابجا می شود، وجود ویروس ها، کرم ها و هکرهایی که به دنبال کلاه برداری های اینترنتی هستند شدیداً امنیت و ایمنی چنین مخابراتی را تهدید می کند.

 

 

    1. سطح پایین ارتباط بین وزارت خانه های ارتباطات و فناوری و امور اقتصادی و دارایی:

عکس مرتبط با اقتصاد

 

از آنجایی که بورس الکترونیکی را می توان به عنوان مولود تلفیق الکترونیک و اقتصاد تلقی کرد، برای بهبود آن باید متولی های این موضوعات در سطح کلان که به نوعی وزارت خانه های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشند باید رابطه تنگاتنگی داشته باشند و حتی در برخی مواقع باید بودجه مشترکی داشته باشند که در کشور ما چنین نیست.