تفاوت مبلمان کلاسیک و استیل

 

هر آنچه که باید درباره مبلمان کلاسیک و استیل بدانید :

اگر تاکنون برای خرید مبل به فروشگاه ها و مغازه ها سر زده باشید با اسامی مختلفی از انواع مبلمان آشنا شده اید. قطعاً در این میان اسم مبل کلاسیک ، مبل های استیل و مبل راحتی به گوش شما خورده است.

خلاصه ای از مبلمان کلاسیک :

همان طور که در مقاله های پیشین صحبت کردیم ، ریشه کلمه کلاسیک به قرن 17 باز می گردد. وقتی صحبت از سبک کلاسیک می شود در واقع صحبت از سنت ها و اصالت ها می شود. مبل های کلاسیک برای اولین بار در اروپا تولید شدند. سپس به مرور زمان این مبل ها در کشورهای آسیایی نیز جایگاه خود را پیدا کرده و محبوب شدند.

هنگامی که صحبت از سبک و استایل کلاسیک می شود معمولا قدیمی بودن به ذهن شنونده می رسد. اما این طور نیست. این سبک ها برگرفته از ریشه هنرهای اصیل در انواع مدرن نیز ارائه می شوند. مبل ها عموما به سه دسته راحتی ، استیل ، نیمه استیل یا همان کلاسیک تقسیم بندی می شوند. مبل کلاسیک تلفیقی از مبلمان راحتی و مبل استیل به حساب می آید.

چوب به کار رفته در انواع مبل کلاسیک از چوب راش ، افرا و یا گردو انتخاب می شود. این چوب ها علاوه بر زیبایی دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. این چوب ها باید به بهترین و صحیح ترین روش خشک شده باشند. در غیر این صورت به مرور زمان دچار تغییر رنگ و ترک خوردگی خواهند شد.

انواع مبلمان کلاسیک دارای نقش و نگارهای خاصی هستند که با دست طراحی می شوند. دسته ها و پایه های این مبل از چوب ساخته شده و سپس روی این چوب های کار می شود تا ظاهری اشرافی به خود بگیرند. گاهی برای این که ظاهری اشرافی به آن ها داده شوند روی دسته ها و یا پایه ها طلا کوبی می شود. سبک کلاسیک دقت زیادی بر بروی ظرافت و ریزه کاری ها دارد.

انواع مبل های کلاسیک :

مبل کلاسیک مصری دارای دسته هایی با ترکیب چوب و پارچه است که تداعی کننده صندلی پادشاهان مصری می باشد. این مبل اغلب با پارچه های مخمل ساده و کوسن هایی با پارچه های طرح دار تولید می شود. منبت کاری های ظریف و طلا کوبی شده از دیگر ویژگی های مبل کلاسیک مصری است.

مبل کلاسیک لهستانی از پرطرفدار ترین نوع مبل کلاسیک است. زیرا ظاهری کوچک دارد که مناسب خانه های کوچک و آپارتمانی است. پارچه های طرح دار ، چوب های ساده و منبت کاری های خاص از ویژگی های بارز این سبک است.

مبل کلاسیک فرانسوی همان طور که در مقاله پیشین اشاره شد ظاهری بزرگ و اشرافی دارد. به همین دلیل مناسب خانه های بزرگ است.

مبل کلاسیک ایتالیایی دارای بخشی از خصوصیات سبک باروک و روکوکو است. استفاده از حکاکی روی صندلی ها و استفاده از پارچه های گران قیمت با خطوط نرم و زیبا از ویژگی های بارز این سبک است. همچنین در مبلمان کلاسیک ایتالیایی عمدتا از چوب درخت ماهون ، بلوط ، گیلاس و راش  استفاده می شود.

مبل کلاسیک عربی از دیگر انواع مبل های کلاسیک است. معمولا از قالب کوچک تری ساخته می شود و به همین دلیل بیشتر مناسب خانه های کوچک است. چوب استفاده شده در این مبلمان عموما چوب راش و یا ممرز می باشد. مبل های عربی نسبت به کلیه مبل های کلاسیک از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

نوشته دیگر :   هیولایی که توسط مهران مدیری دراکولا شد

خلاصه ای از مبلمان استیل :

مبل استیل در واقع همان مبل سلطنتی است. این دو سبک هیچ تفاوتی با هم ندارند. از جمله ویژگی های مهم مبل استیل یا همان سلطنتی می توان به مواردی مانند منبت کاری های ویژه ، سنگین وزن بودن آن ها ، مرتفع بودن نسبت به دیگر مبلمان ، تاج داشتن و طراحی شکیل اشاره کرد.

مبلمان استیل عموما گران تر از دیگر انواع مبلمان هستند. این قیمت بالا به دلیل جنس چوب بسیار مرغوبی است که در این مبل استفاده می شود. ظرافت بالای کنده کاری ها و منبت کاری ها نیز باعث افزایش قیمت می شود. همچنین باید در نظر داشت که عمر مفید مبلمان استیل نسبت به دیگر مبل ها بیشتر است.

این سبک از دکوراسیون فرانسوری در طی اواخر قرن هفدهم تا جنگ جهانی دوم به کشورهای دیگری همچون اسپانیا ، سوئد و روسیه نیز منتقل شد. اکثر مبلمان کلاسیکی که امروزه در بازار مشاهده می کنید از مبلمان کلاسیک فرانسوی الهام گرفته شده اند.

تفاوت مبل استیل و کلاسیک :

مبلمان استیل و کلاسیک در عین شباهت هایی که دارند دارای بعضی تفاوت ها نیز هستند.

کنده کاری و منبت کاری های مبل استیل و کلاسیک :

از ویژگی های بارز مبلمان استیل می توان به طرح های به کار رفته در دسته ها و پایه های این نوع مبل اشاره کرد. مبل استیل دارای کنده کاری هایی با ظرافت خاص است. شایان به ذکر است که در ساخت کلاف یا قاب مبل استیل از چوب بیشتری استفاده می شود. به همین دلیل است که این نوع مبل معمولا سنگین تر از دیگر مبل ها است. هر چند در مبل های کلاسیک از ظرافت و طرح های زیادی نسبت به مبل های راحتی استفاده شده است. اما این طرح ها و کنده کاری ها نسبت به مبل استیل یا سلطنتی ناچیز به نظر می رسند.

از ویژگی های مبل کلاسیک نیز می توان به کنده کاری ها ، طرح های زیبا و بسیار ظریف اشاره کرد. همان طور که گفته شد معمولا چوب به کار رفته در مبل کلاسیک کمتر از مبل استیل است. به همین دلیل است که قیمت مبل کلاسیک تا حدودی کمتر از مبل استل است.

در مبل های استیل یا سلطنتی از طرح های بسیار بیشتر و متنوع تری در دسته ها ، پایه ها و تاج ها استفاده می شود. در صورتی که در مبل های کلاسیک تنها از یک طرح سنتی استفاده می شود.

وزن مبل های کلاسیک و استیل :

وزن همه مبل ها متناسب با مقدار پارچه ، فوم و چوب به کار رفته متغیر است. شاید به نظر برسد که مبل کلاسیک وزن نسبتا بالایی نسبت به مبلمان راحتی داشته باشند. اما وزن مبل های استیل به دلیل چوب های زیادی که در آن استفاده شده است ، بیشتر است. چوب کمتری در مبل های کلاسیک به کار می رود. آن ها دارای کنده کاری های ساده و طرح های کمتر نسبت به مبلمان استیل هستند.