بازاریابی اجازه‌ای چیست؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتری

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اجازه ای چیه؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتری

۳۰ مرداد ۱۳۹۵

اصول بازاریابی مدرن تا به امروز جایگاه خیلی مهمی در ایران نداشتن. معمولاً بازاریابان به به کار گیری راه های قدیمی و غیر علمی تبلیغات اکتفا می کنن و تلاش چندانی در به کار گیری علم فعلی در این مورد نداره.

یه نمونه از این اصول بازاریابی، که چند سال از مطرح شدن اون در جهان می گذره و تاثیر مثبت اونو میشه بروی خیلی از کار و کاسبیای خارجی دید، کسب اجازه از مخاطب قبل از شروع بازاریابیه. این ایدۀ باحال اولین بار توسط بازاریابی به نام سث گودین مطرح شد و توسط خود اون بازاریابی اجازه ای نام گرفت. گودین در مقابل این روش یه سبک بازاریابی دیگه به نام بازاریابی معطلی ای رو مطرح کرد.

اما این دو دقیقاً به چه معنا هستن؟ در ادامه جواب می فهمید. پس اگه دوست دارین کمی به علم خود در زمینۀ بازاریابی اضافه کنین و با یکی از ایده های مهم بازاریابی در جهان بیشتر آشنا شید، با نوین همراه باشین.

بازاریابی معطلی ای

این نوع از بازاریابی واقعا همون بازاریابی سنتی خودمون حساب می شه. شما پول می دین تا رسانه ها معطلی ای در کار خود بندازن و تبلیغ شما رو به مخاطبان نمایش بدن.

مثلا یه تبلیغ تلویزیونی رو در نظر بگیرین. در میانۀ یه برنامه که مخاطب مشغول تماشای اون هستش، یه معطلی میفته و اون مجبوره به تماشای تبلیغ شما بپردازه. مشکل این نوع بازاریابی چیه؟ هر چند که این تبلیغ می تونه در معرفی برند شما به مشتریان موثر واقع شه، اما در آخر تبلیغ شما بر خلاف میل مخاطب به اون نشون داده می شه و این می تونه یه تاثیر منفی بروی ایشون داشته باشه.

بازاریابی اجازه ای

بیشتر تبلیغات دیجیتال در جهان به صورت اجازه ای انجام می شه. این یعنی مخاطب باید به شما اجازه بده تا اونو هدف بازاریابی خود بذارین.

این خود کاربران اینترنت هستن که انتخاب می کنن تا شما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنن، ایمیلاتون رو دریافت کنن یا به سراغ سایت شما بیان. این اونا هستن که تصمیم می گیرن با شما در رابطه باشن (و تبلیغات شما رو ببینن).

حالا سوال اینجاس که به چه دلیل اونا باید همچین چیزی رو بخوان؟ جواب ساده س!، به خاطر اینکه شما محتوای خوبی رو به اونا ارائه می دین. پس در این روش، اگه دوست دارین مخاطبان زیادی داشته باشین، لازمه که اطلاعات باحال یا مفیدی رو در اختیار کاربران بذارین. وگرنه اونا شما رو ندیده می گیرن.

پیش به طرف بازاریابی اجازه ای

همونطور که مشخصه، استفادۀ درست از سیستم بازاریابی اجازه ای می تونه نقش بسیار موثری در تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات شما داشته باشه. اما واسه تغییر سیستم خود به سمت این نوع از بازاریابی لازمه سه مرحله رو بگذرونین:

  • تصور خود رو عوض کنین. تا این حد بروی فروش تمرکز نکنین و به جای اون به این فکر کنین که چیجوری می تونین ارزش بیشتری رو به مشتریان ارائه بدین.
  • پیام خود رو تغییر بدین. پیام شما نمی بایست به شکل یه تبلیغ باشه. پیام شما باید چیزی باشه که مردم واقعاً بخوان اونو بخونن (البته، در عین حالا که باعث می شه تجارت شما رشد کنه).
  • تموم کانالای خود رو آزمایش کنین. موضوع مهم به طور کاملً مشخص است. شما باید در تبلیغات خود یه تعادل خوب میان جذابیت محتوا و تاثیر بروی فروش ایجاد بکنین. البته این موضوع در هر دو نوع بازاریابی مطرحه.

ایدۀ کلی

یه راه حل ساده واسه موفقیت بیشتر در بازاریابی هست. به جای اینکه روی چیزی که می خواین به مخاطبان بگید تمرکز کنین، به این فکر کنین که چی می تونه واسه اونا مهم، به درد بخور و البته موثر باشه. اینطوری توجه اونا به تبلیغات شما جلب می شه و می تونین اعتماد اونا رو بدست بیارین. واسه یه بازاریابی موفق لازمه کیفیت خود رو به اونا نشون بدین و الکی ادعا نکنین. اگه من بخوام شما فکر کنین که باهوش هستم، لازمه که هوشمندانه بنویسم. اگه بخوام که فکر کنین برند من خدمات مشتری عالی داره، لازمه بروی چندین شبکۀ اجتماعی جور واجور فعال باشم. پس اگه می خواین مردم شما رو دوست داشته باشن، کارایی رو بکنین که مردم دوست دارن.

موضوعات در رابطه بازاریابی اینترنتیانواع روشای بازاریابی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین