مواد غذایی مفید برای مغز انسان

گروه بین الملل زیست نیوز، به گفته کارشناسان، مواد غذایی که پر از ترکیباتی مانند آنتی اکسیدانا و اسیدهای چرب امگا-۳ هستن می تونن به تقویت سلامت مغز و حافظه کمک کنن. از میوه تا ماهی در ادامه این مطلب بعضی از مواد غذایی به درد بخور واسه مغز و سلولای خاکستری اونو معرفی می کنیم.

گردو
 
شگل گردو مثل مغزهای کوچکه و شاید مادر طبیعت از این روش به ما میگه که مصرف اون واسه چی خوبه. طبق یافته های مطالعه ای که طی “کنفرانس بین المللی مریضی فراموشی” در سال ۲۰۱۰ ارائه شد، موشای گرفتار به فراموشی پس از تغذیه با گردو تماشاگر تقویت یادگیری و قدرت حافظه بودن. گردو پر از آنتی اکسیدانا بوده که به گفته بعضی محققان می تونه با آسیب سلولای DNA  مغز به وجود اومده از طریق رادیکالای آزاد در بدن آدم مقابله کنه.
 
هویج
 
دیر وقتیه که تاثیر مثبت مصرف هویج واسه چشمون آدم شناسایی شده، اما حالا میدونیم که این ماده غذایی واسه مغز هم خوبه. هویج پر از ترکیباتی به نام “لوتئولین” بوده و طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در نشریه “نیوتریشن” منتشر شد، این ترکیبات مشکل حافظه به واسطه افزایش سن و التهاب مغز رو کاهش میدن. روغن زیتون، فلفلا و کرفس هم پر از لوتئولین هستن.
 
توتا
 

توتا پر از ویتامین هستن و اضافه کردن اونا به رژیم غذایی ایده خوبی واسه تقویت حافظه حساب می شه. مصرف توتا در بهبود یادگیری و توانایی یادآوری موثره. هم اینکه، مصرف توت آبی کم شدن نشونه های افسردگی رو نشون داده. طبق گزارشی که در سال ۲۰۰۹ در نشریه “نیوتریشن” منتشر شد، میوه هایی مانند توت آبی و توت فرنگی که پر از آنتی اکسیدانا هستن می تونن یه جور از استرس در سلولا که با پیری در ارتباطه رو کاهش داده و تواناییای علامت دهی (سیگنالینگ) در مغز رو زیاد کنن.
طی مطالعه ای، محققان رژیم غذایی با مکمل عصاره توت آبی و توت فرنگی که ۲ درصد از این رژیم رو شامل می شد رو به مدت ۹ ماه واسه موشایی ۶ ماهه در نظر گرفتن. مهارتای فضایی و حافظه این موشا نسبت به موشایی که مکمل عصاره دریافت نکردن، بهتر بود.
 
ماهی
 
مصرف ماهی که پر از اسیدهای چرب امگا-۳ه به کند کردن آهنگ نابودی شناختی که به واسطه افزایش سن ایجاد می شه، کمک می کنه. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در نشریه “مجموعه نورولوژی” منتشر شد، آدمایی ۶۵ ساله و بالاتر که به مدت ۶ سال در هفته دو بار ماهی مصرف می کردن، ۱۳ درصد کمتر نسبت به آدمایی که ماهی مصرف نمی کردن، به نابودی شناختی گرفتار شدن. این رقم واسه آدمایی که یه وعده ماهی در هفته مصرف می کردن برابر با ۱۰ درصد بود. ماهی پر از ویتامین B12  بوده که می تونه به پیشگیری از فراموشی کمک کنه.
 
قهوه و چای
 

تحقیقات جور واجور نشون دادن که نوشیدن قهوه و چای می تونه از مریضی فراموشی جلوگیری کرده و کارکرد شناختی رو تقویت کنه. طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در نشریه “مریضی فراموشی” منتشر شد، محققان از قهوه کافئین دار در رژیم غذایی موشایی که به صورت ژنتیکی گرفتار به پیشرفت مریضی فراموشی بودن، استفاده کردن. بر همین پایه، روند پیشرفت مریضی فراموشی کنه شده و یا حتی پیشرفتی نداشت. براساس یافته های این مطالعه، قهوه می تونه به عنوان درمانی موثر واسه افراد گرفتار به فراموشی استفاده شه.
هم اینکه، نوشیدن چای اثرات محافظتی از مغز رو نشون داده. طبق مطالعه ای که یافته های اون در سال ۲۰۱۰ در نشریه “نیوتریشن” منتشر شد، تعداد ۷۱۶ فرد ۵۵ ساله و بالاتر در چین بررسی شدن. آدمایی که به طور مرتب چای می نوشیدن، کارکرد بهتری در تستای حافظه و پردازش اطلاعات نسبت به آدمایی که چای نمی نوشیدن، نشون دادن.
 
اسفناج
 

اسفناج پر از ویتامینای C  و E  است که یافته های تحقیقات جور واجور تاثیر اونا در تقویت تواناییای شناختی رو نشون دادن. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، موشایی که در رژیم غذایی اونا از مکمل ویتامین E استفاده شده بود، افزایش ۵۰۰ تا ۹۰۰ درصدی رشد بافت مغز و عصب طی یه بازه وقتی هشت ماهه رو تجربه کردن. هم اینکه ترشح “دوپامین” در مغز اونا زیاد شد. این ماده شیمیایی جریان اطلاعات به بخشای جور واجور مغز رو کنترل می کنه.

زیست نیوز

دیدگاهتان را بنویسید