مواد غذایی که فکرش را نمی کنید ولی برای بدن مضر هستند !

مواد غذایی که فکرش رو نمی کنین ولی واسه بدن ضرر دارن !

مواد غذایی مفیدی که می تونه مضر باشه

محققان آمریکایی فهمیدن که رژیم غذایی مدیترانه ای می تونه خطر ناراحتیای قلبی رو در بیماران قلبی زیاد کنه. در این مطلب به چند نوع از این مواد غذایی می پردازیم که باید در مورد مصرف اون دقت کرد.

به گزارش سلامت نیوز این مواد غذایی عبارتند از :

گریپ فروت:

این میوه ماده ای به نام نارینجنین (Naringenin) داره که اندازه قند خون رو متعادل می کنه با تحریک کبد در سوخت چربی اضافه، مانع بروز سندروم سوخت و ساز که ایجاد کننده مریضی دیابته می شه.

اما این میوه می تونه اندازه هورمون استروژن در بدن رو زیاد کنه. زنان سن بالا تری که روزی یه چهارم گریپ فروت رو مصرف می کنن ۳۰ درصد بیشتر در برابر دچار شدن به سرطان سینه قرار دارن. با اینکه این میوه منبع عالی ویتامین C، فیبر و فیتونیوترینتا هستش، مصرف روزی نصف این میوه یا ۲۵۰ میلی لیتر آب میوه اون کافیه. هرچند مصرف بیشتر از یه لیتر آب گریپ فروت یا ۲ عدد در روز، به بدن ضرر میرسونه و باید از اون دوری شه.

* زردچوبه:

کورکومین موجود در این ادویه علاوه بر آرامش علائم سندروم تحریک پذیر روده (IBS) نقش مواظبت از کبد و کمک به هضم چربی و خاصیت ضدتوموری هم داره. تحقیقاتی که بوسیله محققان آمریکایی انجام گرفته نشون میده مصرف ۲ وعده غذایی شامل زردچوبه، در پیش گیری از مریضی فراموشی موثره. با اینکه مصرف اندازه متعادل این ادویه واسه بدن خوبه اما مصرف روزی بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم می تونه منتهی به زخم معده شه.

از اون جایی که زردچوبه باعث رقیق شدن خون می شه، اگر خون ریزی دارین، قراره عمل شید یا داروی رقیق کننده خون مصرف می کنین، از مصرف زیاد اون دوری کنین. مصرف زیاد اون، اندازه قند خون رو کم می کنه. باید مصرف زردچوبه رو به هفته ای یه قاشق مرباخوری محدود کنین.

* سویا:

از این دانه در جفت و جور سس و شیرسویا استفاده می شه. سویا نسبت به گوشت، شامل چربی اشباع شده کمتریه و شامل مقادیر زیادی اسید چرب امگا۳ه که واسه سلامت قلب خوبه دانه سویا تصفیه نشده هم شامل همه ۷ اسیدآمینه اساسی لازم واسه حفظ و بازسازی همه بافتای بدن از عضلات تا موه.

از طرف دیگه سویا شامل مقادیر زیادی مواد شیمیاییه که مانع هضم پروتئین و جذب مواد معدنی می شه و هم روی سوخت و ساز بدن تاثیر میذاره. با اینکه سویا خطر بروز سرطان سینه رو کمی کم می کنه اما تحقیقی که در آمریکا انجام شد نشون داد مصرف مکملای سویا می تونه واسه آدمایی که از این مریضی جون سالم به در بردن، کمی خطرناک باشه.

مکملای سویا شامل مقدار بالای ایزوفلاوانز (Isoflavones) مثل استروژنه که سلولای تومور رو به تقسیم و افزایش تشویق می کنه. کارشناسان، مصرف روزی یه وعده فرآورده تصفیه نشده سویا رو پیشنهاد می کنن.

* فلفل:

کپسیسین (Capsaicin) موجود در فلفل، درد رو آرامش میده، گردش خون رو بهتر کنه و با تومورهای سرطانی مقابله می کنه. مصرف فلفل باعث کاهش وزن در افراد چاق می شه.

اما محققان دانشگاهی فکر می کنند، مصرف روزی یه دانه فلفل تند، خطر سرطان معده رو ۱۵ درصد زیاد می کنه و سندروم تحریک پذیر روده رو هم شدید شدن می کنه. فلفل با کم شدن حفاظای معده باعث زخم، سوءهاضمه و یا سوزش سردل می شه. واسه به دست آوردن بیشترین حد فایده، هفته ای ۳ عدد فلفل همراه با رژیم غذایی متعادل بخورین.

* ماهی چرب:

ماهیای ساردین، آزاد و ماکرو پر از امگا۳ هستن که مانع مریضی قلبی می شه و سلامت مغز رو هم تقویت می کنه. ماهیای چرب غنی از ویتامینای A و D هم هستن. ماهیای چرب یکی از مواد غذایی نادر، شامل ویتامین D هستش که معمولا با قرار گرفتن در برابر نور خورشید در بدن تولید می شه.

ویتامین D، سراتونین (Seratonin) رو -یه جور هورمونی که روی روحیه فرد تاثیر مثبتی میذاره- تقویت می کنه. اما سموم موجود در دریاها که در بافتای چربی تجمع پیدا می کنن، با محدود کردن توانایی تولید انسولین در بدن، خطر دچار شدن به مریضی دیابت رو زیاد می کنه. پس مصرف هفته ای ۱۴۰ گرم به افراد عادی پیشنهاد شده و زنان در سن باروری و کودکان نباید هفته ای بیشتر از ۲ وعده ماهی چرب بخورند.

جمع آوری: آلامتو

تغذیه پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید