موانع اصلی لاغری و کاهش وزن

fit

درسته که چاق شدن به پرخوری و یا بد غذا خوردن مربوط می شه اما باید بدونین علاوه بر تغذیه عوامل دیگری هم هستن که باعث اضافه وزن می شن.

اگه اهل زیاده روی در مصرف مواد غذایی نیستین و می ببینن وزنتون بالا می رود باید عوامل دیگه رو بررسی کنین. در این مقاله ۵ نمونه از این عوامل چاق کننده و دشمن وزن ایده آل رو به شما معرفی می کنیم.

بی خوابی

دشمن شماره ی یه: بی خوابی

یافته های تحقیق های زیاد نشون می دهد که بی خوابی می تونه باعث اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه شه. محققان به این نتیجه رسیده ان آدمایی که کمتر از ۷ ساعت می خوابند سه برابر بیشتر از آدمایی که ۸ یا ۹ ساعت می خوابند در برابر چاقی قرار می گیرند. باید بدونین بررسی های دیگری هم نشون دهنده اینه که باید روزانه دست کم ۶ و بیشترین حد ۹ ساعت خوابید. به خاطر اینکه خواب کمتر یا بیشتر از این ساعات می تونه خطر اضافه وزن و دیابت رو زیاد کنه.

اگه دنبال دلیل اون هستین باید بدونین که کمبود خواب باعث افزایش اندازه هورمون اشتها شده و اندازه هورمون سیری یا همون لپتین رو کاهش می دهد. از این گذشته با کمبود خواب اندازه هورمون های «چربی سوزی» مانند تستوسترون و هورمون رشد هم کاهش می یابد. محققان هم اینکه فکر می کنند آدمایی که ساعات زیادی بیدار هستن بیشتر به سمت مواد غذایی کشیده می شن. یافته های تحقیق هایی که روی کودکان انجام شده هم نشون میدن کودکانی که به اندازه ی کافی نمی خوابند بیشتر در برابر بیش فعالی قرار می گیرند. به خاطر همین واسه کودکان سن دبستانی ده تا یازده ساعت و واسه کودکان کوچیک تر یازده تا سیزده ساعت خواب لازمه تا از اضافه وزن و بیش فعالی دور بمونن.

دشمن شماره ی دو: آلودگی

یافته های تحقیق هایی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد نشون می دهد که آلودگی ناشی ازآلاینده های شیمیایی می تونه باعث چاقی و اضافه وزن شه. ترکیبات شیمیایی که همه ی ما در طول روز سر و کار داریم می تونن نظم کنترل وزن بدن ما رو به هم بزنن. یافته های تحقیق آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشون می دهد ترکیباتی مانند فتالاتا و بیسفنول A که در برچسب های غذایی به کار برده می شن جزو ترکیباتی هستن که خطر دچار شدن به چاقی رو بالا می برند. به نظر ی محققان در زنان بارداری که در برابر این ترکیبات شیمیایی قرار دارن خطر دچار شدن به چاقی نوزادان آینده هم بالا می رود.

دشمن شماره ی ۳: سیستم گرمایی و هوای مطبوع

آدم یه موجود خونگرمه. فرقی نمی کنه که خورشید در آسمون می درخشد، باران می باره، باد می وزد یا برف میاد: باید دمای بدنش ۳۷ درجه باشه. حفظ دمای داخلی بدن یه کار حیاتیه. جریان خون، تنفس و هضم غذا باعث تولید گرما شده و به حفظ دمای ثابت بدن کمک می کنن. با این حال وقتی که هوا سرده بدن تلاش زیادی واسه جبران دمای از دست رفته می کنه. بدن هم اینکه میتونه که با گرمای زیاد هم مقابله کنه. واسه این کار هم از تعریق کمک می گیرد.

تعریق یه پدیده ی به طور کاملً طبیعی بدنه که به کنترل دمای بدن کمک می کنه. این فرایندهای فیزیولوژیکی انرژی زیادی لازم داردکه باید از راه مواد غذایی تأمین شه. به خاطر همین وقتی که هوا گرم یا سرده کالری زیادی واسه تنظیم دمای بدن صرف می شه. اما مشکل اینجاس که ما در زمستون خیلی احساس سرما نمی کنیم: چون خونه گرمه، ماشین گرمه و دفتر کارمون هم بازم گرمه. تابستون چیجوری؟ با وجود وسایلی مانند کولر و هوای مطبوع احساس گرما می کنین؟ نتیجه این می شه که ما در طول سال کالری کمتری واسه مقابله با گرما یا سرما از دست می بدیم. در سال ۲۰۰۶ محققان ژاپنی پژوهشی روی کودکان انجام دادن و دیدن بعضی از کودکان در طول تابستون چاق تر می شن. محققان به این نتیجه رسیدن که یکی از عوامل چاقی این کودکان ظهور کولره که از سال ۱۹۷۰ در ژاپن مورد استفاده ی زیادی قرار می گیرد.

دشمن شماره ی ۴: دخانیات

البته سیگار کشیدن باعث چاقی نمی شه. بلکه بر عکس. سیگار اشتها رو از بین می برد و هم اینکه متابولیسم بدن رو بالا کی برد. به خاطر همین کالری بیشتری از دست می رود. مشکل وقتی بروز می کنه که می خواهید سیگار رو ترک کنین. البته جای تشویق و خوشحالی داره که بتونین از شر این استوانه ی مرگبار خلاص شید. چون در این صورت خطر دچار شدن به مریضی های قلبی عروقی، سرطان ریه و چیزای دیگه ای به جز اینا رو از خود دور می کنین. اما با ترک سیگار وزنتون بالا می رود. به خاطر اینکه متابولیسم بالا رفته، کاهش می یابد و شما بیشتر غذا می خورید. به خاطر همین هم احتمال اضافه وزنتون بالا می رود. حالا خوبیش اینه این اضافه وزن بعد از ترک سیگار همیشگی نیس. داشتن تغذیه ی مناسب و ورزش منظم می تونه شما رو به وزن ایده آلتان برسونه.

دشمن شماره ی ۵: داروها

قرص های ضد بارداری: این داروهای هورمونی باعث افزایش اشتها و احتباس آب می شن. قرص هایی که شامل دوز بالای استروژن و پروژسترون هستن هم می تونن اندازه توده ی چربی بدن رو بالا ببره.

داروهای اعصاب: داروهای ضدافسردگی، آروم بخش ها و چیزای دیگه ای به جز اینا می تونن باعث اضافه وزن شن. ترکیبات این داروها اشتها رو زیاد می کنن و فرد رو به سمت ریزه خوار میکشونن. از این گذشته این قرص ها باعث افزایش ترشح انسولین هم می شن.

داروهای مربوط به دیابت: سولفامیدهایی که واسه بیماران دیابتی تجویز می شه معمولاً باعث زیاد شدن وزن می شه. داروهای مربوط به سرطان: بعضی از داروهایی که در شیمی درمانی واسه درمان سرطان سینه استفاده می شه باعث زیاد شدن وزن می شه. از این ها گذشته بعضی از داروهایی که بیماران فشارخونی واسه مقابله با سکته ی قلبی استفاده می کنن هم چاق کننده س.

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

بازنشر تبیان روش های لاغری آسون کاهش وزن

پاسخی بگذارید