راه های درمان کبد چرب با ادویه و سیر

 

کبد چرب از بیماری های رایج قرن حاضر به شمار می رود که دلایل بسیاری همچون عدم تحرک کافی، تغذیه نا مناسب، استفاده نکردن از مواد غذایی سالم و تازه، مصرف بیش از اندازه فست فود و غذاهای سرخکردنی، دارد. بیماری کبد چرب علائم و نشانه های خاصی ندارد و ما می توانیم با چکاب هرساله از سلامت تمام ارگان های حیاتی بدن اطمینان حاصل نماییم. مصرف برخی مواد خوراکی می تواند تا حدود زیادی برای درمان کبد چرب راهکاری طلایی محسوب گردد که در این مقاله به اختصار برای شما توضیح خواهیم داد.

آیا می توان به طب سنتی هم اطمینان نمود؟

شاید به نظر برخی مردم یا پزشکان، طب سنتی از وجاهت علمی خوبی برای درمان بعضی امراض برخوردار نباشد، اما فراموش نکنید ریشه طب سنتی به حکیمان حاذق و نامی همچون ابوعلی سینا باز می گردد، که از کتب پزشکی او در تدریس علوم طب نوین نیز بسیار بهره می گیرند. البته کاملا متوجه هستیم که هر فردی واجد شرایط تشخیص و تجویز داروهای گیاهی یا سنتی نخواهد بود و افرادی که داعیه چنین علمی را دارند، باید به صورت آکادمیک آن را آموخته باشند.

طب سنتی بارها از خواص ادویه و تاثیر سیر بر درمان اغلب بیماری ها از جمله کبد چرب، دیابت، زکام، صرع، ناراحتی های گوارشی و غیره سخن به میان آورده؛ که به دور از واقعیت نبوده اند. طب سنتی نیز می تواند مانند علم پزشکی نوین مورد قبول و اعتماد قرار بگیرد. البته اگرکه توسط افراد دانا و کاربلد ارائه گردد. در لینک مصلح غذا با خواص ادویه ها و نقش اصلاحی آنها در طب سنتی آشنا می شوید.  در طب سنتی مزاج های مختلف دسته بندی شده و غذاهای مناسب هر کدام از مزاج ها عنوان می شوند.

خواص انواع ادویه در درمان کبد چرب

ادویه های مختلف هر کدام با خاصیت و نحوه مصرف مخصوص به خود، از دیر باز جزو جدایی ناپذیر آشپزی ایرانی به شمار می روند، که علاوه بر ایجاد طعم و عطری دلپذیر، ویژگی های درمانی نیز دارند.

زنجبیل

زنجبیل ادویه ای است که از گیاهی به شکل سیب زمینی به دست می آید و می تواند به صورت تازه یا خشک مصرف شود. این ادویه معجزه گر تا به حال خواص منحصر به فردی را در درمان بیماری های گوارشی،کبد چرب ، دیابت و سردی بدن از خود نشان داده. زنجبیل را می توان همچون دمنوش جداگانه دم کرد و با مقداری عسل مرغوب شیرین و میل نمایید. چنانچه کبد به شکل منظم تصفیه شود، سموم حاصل از مصرف مواد خوراکی مختلف یا آلودگی های آب و هوا موجود در جسم را دفع، و سلامت فرد را تضمین می کند. خوردن زنجبیل به صورت پودر با غذا هم روشی موثر به شمار می رود، ضمن اینکه به عنوان طعم دهنده به چایی نیز گزینه ای مناسب می باشد.

پودر کاری

ادویه ترکیبی نیز بخش مهمی از طب سنتی در درمان کبد چرب محسوب می گردد، که معمولا از کاری، زردچوبه و دارچین تشکیل می شود. ادویه کاری از مواد مختلفی همچون زردچوبه، سیر، هل، زیره، دارچین، گشنیز و کمی فلفل تشکیل شده و همگی به شدت در بالا بردن سیستم ایمنی بدن و تصفیه کبد تاثیر بسزایی دارند. پودر کاری را با سیاهدانه، آویشن و میخک نیز ترکیب می کنند تا علاوه بر عطر بیشتر، طبع گرم تری پیدا نموده و هر اندازه طبع بدن گرم باشد، از بیماری ها در امان می ماند.

نوشته دیگر :   بک لایت نمایشگرهای LCD

در علم پزشکی عامل اکثر امراض را سردی بدن و کبد می دانند، و ورود مواد خوراکی مانند برنج و گوشت مرغ، گوشت گاو و لبنیات در زنجیره غذایی انسان ها، باعث پدید آمدن بیماری های مختلف گردید، از همین رو برای هر کدام از خوراکی ها مصلح یا همان گرداننده طبع در نظر می گیرند.

زرد چوبه

زردچوبه ادویه ای با طبع گرم و خشک، که سرشار از ماده ای به نام کورکومین می باشد، و در درمان کبد چرب، سرطان دستگاه گوارش و ضعف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می نماید. زردچوبه سموم تشکیل شده در گوشت قرمز و نیترات برخی سبزیجات را از بین برده و علاوه بر پاکسازی کبد از ابتلا به دیابت و نقرص نیز جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه نیز از رشد سلول های سرطانی و انتشار آن ها در سایر قسمت های بدن ممانعت به عمل می آورد.

دارچین

دارچین یکی از قدیمی ترین ادویه های ایران زمین به شمار می رود، که با رفت و آمد تاجران به سایر کشورها نیز راه یافت. امروزه از دارچین در صنعت غذا و دارو استفاده می کنند. این ادویه معجزه گر قادر است به تنهایی خیلی از بیماری ها همچون دیابت، کبد چرب، ناراحتی ای گوارشی، اسهال خونی، سردی کبد، تجمع چربی و سلولیت پوستی را از بین ببرد. طبع گرم و طعم دلنشینش موجب شده تا به صورت چوب دارچین یا پودر در اکثر غذاها کاربرد داشته باشد.

ذرات دارچین خاصیت باز کردن عروق و جلوگیری از انسداد شریان ها را نیز دارا بوده و برای افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، گزینه ای مناسب در تهیه دمنوش و چایی محسوب می گردد.

خواص سیر در درمان کبد چرب

در کنار تمام موارد ذکر شده نمی توان از تاثیر سیر در درمان کبد چرب غافل شد. این گیاه پرخاصیت در مناطق مرطوب و کمی سرد می روید و جالب است بدانید، اقلیم و شرایط آب و هوایی در گونه های آن، واکنشی که بر بدن دارند و حتی نحوه مصرفش بسیار موثر است. سیر نیز این قابلیت را دارد که به صورت خام، پخته، پودر یا تازه مصرف شود. ماده ی موجود در سیر به نام آلیسین، که یک آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می رود، می تواند سلامت کبد و سایر ارگان های حیاتی بدن شما را حفظ نماید.

جالب است بدانید سیر در افزایش میل جنسی و قدرت باروری نقش بسیار بالایی دارد.

اسید آمینه ای به نام آرژینین دارد که از تصلب شریان ها و حملات قلبی جلوگیری می کند. سیر به محض ورود به بدن با سایر مواد خوراکی مصرف شده ترکیب و به تجزیه مواد مفید و مضر می پردازد.

این گیاه ارزشمند قدرت خیره کننده ای در جداسازی سموم حاصل از مصرف گوشت، برنج و ترشیجات داشته و تا دفع کامل آن ها از طریق روده دست از فعالیت نمی کشد. در طب کهن بر این باور بودند که اگر افراد به مدت 40 روز ناشتا یک حبه سیر خام را با کمی آب ببلعند، به هیچ بیماری یا نارحتی گوارشی مبتلا نخواهند گردید.