طراحی اپ فروش احتمالاً فروش شما را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد، اما در این میان عواملی وجود دارند که ممکن است در نظر نگرفته باشید، در حالی که می توانند حرفهای بودن اپلیکیشن شما را تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار دهند.
به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم به سراغ ۵ نکته حیاتی برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی موفق و استاندارد برویم، نکاتی که مهمترین آنها را از منابع متعدد جهانی برای شما جمع آوری کرده ایم از قبیل اهمیت سادگی در طراحی، ایجاد زیرساخت های لازم برای امنیت داده ها، نمایش خدمات و قابلیت های ویژه اپلیکیشن، سهولت ثبت خرید و کوتاهی مراحل آن. اینها همه مواردی هستند که که در این مطلب بررسی خواهیم کرد. در این مقاله پاسخ سوال هایی از قبیل زیر را خواهیم یافت:
راز محبوبیت یک اپلیکیشن کجاست؟
ضروری ترین عواملی که باید برای موفقیت یک اپلیکیشن فروشگاهی رعایت شوند کدام ها هستند؟
برای ایجاد یک ظاهر جذاب تر و مقبول تر چه نکاتی لازم است اجرا شوند؟
چه عواملی یک مشتری مصمم را از خرید منصرف، و چه اقداماتی یک مشتری مردد را وادار به خرید می کنند؟
پیش از هر چیز یک سوال مهم؛ چرا اپلیکیشن پلتفرم محبوب کاربران است؟
می دانیم اپلیکیشن ها در میان کاربران موبایل بسیار محبوباند و شما خوانندگان این مقاله نیز با اطلاع از میزان این محبوبیت، تصمیم به راه اندازی یک نرم افزار تلفن همراه گرفته اید چرا که همواره می توانستید در مقابل اپلیکیشن انتخاب های دیگری چون طراحی سایت فروشگاهی داشته باشید. اما این مقبولیت از کجا نشات می گیرد؟
یک اپلیکیشن به کاربران خود حس تعلق می دهد. در صورتی که یک نرم افزار موفق و جذاب ایجاد نمایید کاربر آن را یک ابزار کاربردی و مهم خواهد یافت که تلفن همراه او، بدون حضور آن نرم افزار دچار کمبود است.
اپلیکیشن ها با شما همراه می شوند و در هر زمانی از شبانه روز که به آنها نیاز دارید به کمکتان می آیند، فراموش و یا گم نمی شوند، همواره در صفحه تلفن همراهتان هستند و دوستانی خوب و ابزارهایی کارآمد به شمار میآیند. این ماندگاری و اطمینان خاطر، حس تعلق مثبتی ایجاد می کند که اصلی ترین دلیل محبوبیت یک اپلیکیشن است.
با این میزان از محبوبیت و مقبولیت اپلیکیشن ها در در جامعه کنونی نباید چنین فرصتی را برای پیشرفت و افزایش درآمد خود نادیده گرفت. با این استدلال، به استقبال ۵ نکته ضروری برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای می رویم.
با طراحی حرفهای اپلیکیشن، امنیت اطلاعات کاربر را تضمین کنید
کاربران برای نهایی کردن خرید ها و تراکنش های خود از نرمافزار فروشگاهی شما نیاز دارند تا اطلاعات ویژهای از جمله اطلاعات پرداخت خود را به واسطه اپلیکیشن شما در درگاه های پرداخت ثبت نمایند حتی اطلاعات اولیه ای چون جزئیات حساب کاربری شامل مشخصات فردی شماره های تماس ایمیل ها و دیگر اطلاعات وارد شده در در اختیار برنامه فروشگاهی شما به واسطه اطمینان کاربر قرار داده می شود. همه این داده ها به منزله اماناتی هستند که باید در امن ترین شرایط ممکن نگهداری و با بهره گیری از به روزترین پروتکل های امنیتی جهانی نگهداری شوند.
هنگام طراحی اپلیکیشن فروشگاهی از قدرت سادگی بهره بگیرید
دستگاه های تلفن همراه، با همه پیشرفت و رشدی که دارند اما هنوز فضای کمی برای ارائه به مخاطب، در اختیار اپلیکیشن ها قرار میدهند. در صورتی که نرمافزار فروشگاهی شما حاوی اطلاعات بسیار و پیچیدگی باشد، مطمئن باشید کاربر ترجیح خواهد داد که آن را کنار بگذارد. اپلیکیشن شما ممکن است ده ها ویژگی و عملکرد مفید داشته باشد اما به هیچ عنوان نمی توان بیشتر از تعداد انگشت شماری از قابلیت ها را در یک صفحه به کاربر ارائه کنید.
به منظور نتیجه بهتر این موارد را حتماً رعایت کنید.
کاربران از فروشگاهی که آنها را سردرگم کند خرید نخواهند کرد. پیش از انتشار نهایی اپلیکیشن تان مطمئن شوید که ویژگی های زیر را داشته باشد:
چیدمانی ساده که بر حسب اصول روانشناسی بصری اتفاق افتاده است
منوهای ناوبری در دسترس و چینش عملکردها در آن ها استاندارد است
یک باکس جستجوی در دسترس، برای دستیابی سریعتر کاربر به آنچه می خواهد، تعبیه شده است
ویژگی پشتیبانی مشتری در دسترس است
صفحه اصلی اپلیکیشن به شکل حرفهای طراحی شده است
از نمایش محبوبترین محصولات و تخفیفات اپ فروشگاهی خود غافل نشوید
همیشه مشتریان بالقوهای وجود دارند ممکن است هر از چند گاهی اپلیکیشن های متعدد تلفن همراه شان را در وقت آزاد مرور کنند. چنین مخاطبانی هر چند ممکن است تصمیم قبلی برای خرید نداشته باشند اما بسیاری از آنها از یک تخفیف شگفت انگیز استقبال می کنند. بنابراین توجه داشته باشید که مواردی از قبیل کمپین ها پرفروش ترین ها و تخفیف ها در اولین نگاه دیده شوند.
مراحل خرید در اپلیکیشن را طولانی و فرسایشی تعیین نکنید
درخواست ها و یا اطلاع رسانی های متعدد اپلیکیشن را به هیچ عنوان نباید مابین مراحل خرید به کاربر نمایش داد. چرا که طولانی شدن فرایند خرید ممکن است کاربر را از انجام آن منصرف کند.
گاهی ممکن است بخواهید برای جمع آوری اطلاعات آماری بیشتر از مخاطبان خود نظرسنجی هایی انجام دهید، و یا جهت دسترسی به مخاطبان آنلاین بیشتر از آن ها ایمیل بخواهید. ممکن است نیاز داشته باشید یکی از خدمات و بخش های جدید اپلیکیشن خود را به مخاطب اطلاع دهید. نمایش این موارد در حین تلاش کاربر برای ثبت خرید، یک عمل غیر حرفه ای خواهد بود.
دکمههای افزودن به سبد خرید و پرداخت اپلیکیشن را در دسترس قرار دهید
بدیهی ترین و در عین سادگی مهمترین نکتهای که باید در طراحی صفحات متعدد اپلیکیشن خود رعایت کنید همین است. دکمه افزودن به سبد خرید باید به قدری برجسته و در دسترس باشد که کاربر برای اضافه کردن یک آیتم جدید به خریدهای خود به هیچ عنوان دچار کوچکترین زحمت و جستجو نشود.
قبل از اینکه سراغ ساخت اپلیکیشن فروشگاهی با یکی از روشهای گفتهشده مثل استفاده از اپلیکیشن ساز ها بروید باید یک استراتژی دقیق برای خودتان بچینید. در اصل باید چند سوال از خودتان بپرسید؟
- چرا این اپ را طراحی میکنید؟
- قرار است این اپ چه مزایایی برای کاربران داشته باشد؟
- چطور میخواهید برای این اپ کاربر جذب کنید؟
- مخاطب هدف شما کیست؟
- چه نوع محصولاتی قرار است بفروشید؟
- آیا نحوه آپلود عکسها و محصولات و توضیحات راحت است یا نه؟
- آیا به امکانات بیشتر نیاز دارید یا صرفا ابزاری برای ثبت سفارش است؟
- چطور میخواهید پیگیری سفارشات، ارسال، پرداختها و … را کنترل کنید؟
- آیا به نیروی کار برای مدیریت اپلیکیشن نیاز دارید؟
سوالات زیاد دیگری وجود دارند که باید از خودتان بپرسید. میتوانید این سوالات را با همکاری یک مشاور کسب و کار و یا حتی شرکت توسعه اپ جواب بدهید و به یک استراتژی کلی برسید. تنها ساخت اپلیکیشن فروشگاهی و انتشار آن نمیتواند ضامن موفقیت آن باشد. در پشت پردهی کار باید مواردی نظیر مارکتینگ برای اپ، تبلیغات، برندینگ، مدیریت محصولات، مدیریت سفارشات، رفع خطاها و … صورت بگیرد و باید خوب به آنها فکر کنید.
نکات مهم در طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی
نکات مهمی در طراحی اپ فروشگاهی حائز اهمیت هستند و حتما باید به آنها توجه داشته باشید.
- تحقیقات بازار و پرسونای مشتری: اصلیترین پایه یک اپلیکیشن موبایلی فروشگاهی این است که بتوانید مشتری ایدهآلتان را جذب کنید و نگه دارید. از خودتان بپرسید این محصولات را به چه کسی میفروشید؟ و بعد سعی کنید تصویری واضح از مخاطب هدفتان داشته باشید. در مورد بازار هدفتان هم تحقیق کنید. کجا به اپ شما بیشتر نیاز دارد؟ کدام قسمت از بازار دچار یک خلا است که اپ شما میتواند آن را پوشش دهد؟