معرفی خواص و مزایا و معایب لوله کاروگیت  + { قیمت به روز سال 1401}

 

این لولهها در واقع بهترین جایگزین برای لولههای بتنی به شمار میروند؛ چرا که در برابر مواد خورنده و اسیدی موجود در فاضلاب، مقاومت ویژه لوله کاروگیت ای دارند. قیمت سپتیک تانک فایبر گلاس علیرغم کیفیت برتر از نمونه های بتنی و کیفیت پایین تر نسبت به نمونه های پلاستیکی دارای بالاترین قیمت در بین انواع مختلف مخازن سپتیک می باشد . استفاده از سپتیک تانک پلی اتیلن در سایزهای 1200 تا 3500 میلی متر. استفاده از سپتیک تانک پلیاتیلن در سایزهای ۱۲۰۰ تا ۳۵۰۰ میلیمتر. در سیستم قدیمی به دلیل وجود حمام وکیوم و حمام اسپری ،اکسترودر تولید پروفیل بسیار دور از قسمت دوم است در طرح جدید به دلیل توانایی جای دادن بخش خنک کننده در زیر قسمت جمع کن این امکان فراهم شده که تولید پروفیل دقیقا کنار قالب جمع کن قرار گیرد و در نتیجه امکان استفاده از خود اکسترودر در جوش به صورت دو منظوره برای جوش پروفیل ها و برای تولید خود پروفیل فراهم شده که این کار مزیت هایی در بر خواهد داشت .

 

در سال ۱۹۲۶ والدو سیمون از بی اف گودریچ روشی برای نرم کردن پی وی سی بهوسیله مخلوط کردن آن با افزودنیهای گوناگون گسترش داد. به رغم وجود محدودیت ها و مشکلات گوناگون در استفاده از آن ها دارای اینده ای بسیار روشن از نظر اقتصادی میباشند. این نوع پلاستیک از نظر ساختار بیولوژیکی و نیز خواص شیمیایی یک ماده مقاوم است که با افزودن برخی مواد دیگر به آن می توان در کاربردهای زیادی در اتصالات صنعتی از جمله لولههای فاضلاب خانگی که خوردگی در آن باعث محدودیت استفاده فلز می شود استفاده کرد، لولههای پلیکا یا پی وی سی در صنعت و تاسیسات کارخانجات نیز به کار می رود. لوله پلیکا را که امروزه با نام لوله پی وی سی نیز شناخته شده از نظر پرمصرف ترین مواد پلیمری دارای جایگاه دوم پس از پلی اتیلن می باشد با قاطعیت می توان گفت که لوله پلیکا یا لوله پی وی سی از تمامی خواصی که در مواد upvc وجود دارد برخوردار می باشد و به همین لحاظ در برابر صدمه بسیار مقاوم است و دارای عمر بالایی می باشد. مهندس ممکن است تست های دیگر از عملکرد انحراف لوله را الزامی کند.

لوله پلیکا یا لوله پی وی سی از رسانایی حرارتی کمتری نسبت به لولههای قدیمی می باشد و حرارت نمی تواند به راحتی از این لوله عبور نماید و به عنوان عایق حرارتی برای پروژههایی که نیاز به یک عایق حرارتی دارند مناسب است. این نوع از لوله ها از پلیمری به نام پلی اتیلن تولید می شوند و به لطف بهره مندی از ویژگی های خاص، گزینه ای مناسب برای سیستم های فاضلاب خانگی و صنعتی هستند. لولههای پلیکا (لوله پی وی سی) که با استفاده و بهره گیری از تکنولوژی تولید مواد پلیمری از جنس u-pvc ساخته میشوند. این محصولات بخاطر جنس و آلیاژ های تلفیقی که در پروسه ی تولید آن ها مورد استفاده قرار گرفته قابلیت انعطاف و خم شدن و تطبیق با شرایط را دارندهمین امر نیز باعث شده تا در برابر هرگونه شکستگی در اثر ضربه یا جابجایی مقاومت بسیار مناسب و بالایی از خود نشان دهند. استفاده از این لوله کاربردی نیز باعث می شود نیاز به اتصالات پیچیده و مکانیکی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

 

این ویژگی مزایایی برای سازههای زیر زمینی داشته و به تعریف محدودیت های کاربردی نیز کمک می کند. سیلاب های بزرگ اخیر و خسارات ناشی از آن تنها بر نیاز به سیستم های زهکشی کارآمد تأکید می کند. لوله کاروگیت 250 میلیمتر : بعد از سایز 200 پرمصرف ترین قطر برای مصرف در شبکه فاضلاب و زهکشی است البته این لوله ها به میزان زیادی مصرف دارد و اصطلاحا لوله 10 اینچ گفته می شود که قطر مفید داخل آن 25 سانتیمتر است. حمل و نقل آب آشامیدنی، زباله و خاک، فاضلاب شهری، زهکشی صنعتی و … بعد از مرحله تخلیه، حمل لوله ها به پایان می رسد. ویژگیهای نوین و کیفیت بالا منجر به استفاده زیاد از لوله پلیکا یا لوله پی وی سی نسبت به لولههای قدیمی شده است، وزن سبک و سهولت حمل و نقل، مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی اسیدی، روغن ها، مواد خورنده حلال ها، الکل ها و … لوله کاروگیت سایز 400 از این نوع لوله ها برای ساخت منهول، شوتینگ زباله ها، غلاف دور کابل های قطور مخابراتی و کابل های برق استفاده می گردد. لوله ی کاروگیت لولهای است به رنگ سیاه با جداره های بسیار مستحکم که حالت فنری دارد این محصول معمولاً از ماده ی پلی اتیلن ساخته می شود. ᠎

نوشته دیگر :   تاثیر دندان قروچه بر ایمپلنت دندان | آیا افرادی که دندان قروچه دارند نمی توانند  لمینت کنند؟

 

این لوله ها می توانند به صورت لوله های فشار قوی دو جداره یا کاروگیت و یا تک جداره سطحی مورد استفاده قرار بگیرند. لوله های کاروگیت به صورت کلی جهت انتقال سیالات فاضلابی و پسابهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند از این رو به لوله هی کاروگیت, لوله های کاروگیت فاضلابی نیز میگویند . استفاده از لوله کاروگیت فاضلابی چه مزایایی دارد؟ قطر خارجی لوله کاروگیت بستگی به مقاومت مکانیکی یا رینگ استیفنس دارد که در سه کلاس ۱۶ ، ۳۱٫۵ و ۶۴ کیلو نیوتن بر متر مربع مورد تولید و بازرسی قرار میگیرد. در مقایسه با بقیه لولهها دارای قطر خارجی کمتر می باشد که به راحتی داخل کانال قرار می گیرد. لولههای پلیکا جزء پرکاربردترین لولهها در صنعت ساختمان به حساب میآید که در انواع لولههای پوش فیت و لولههای پلیکای معمولی در استانداردهای مختلف تولید و ارائه میگردد. یکی از مهمترین خواص لولههای پلیکا یا همان لولههای پی وی سی خاصیت نسوز بودن این ماده میباشد به این صورت که مادام اینکه شعله و آتش برقرار باشد امکان آتش گرفتن این ماده فراهم است و به محض دور کردن آتش این ماده نیز به سرعت سرد شده و خاموش میگردد.

 

لوله پلیکا یا لوله پی وی سی جز رایج ترین موارد برای سیستم های لوله کشی است. یک روش برای ساخت این لوله اکسترود یک ماده پلاستیکی داغ به یک نقطه قالبگیری ضربهای است. لوله فنری موجدار باید با یک راهنمای برش (یک اتصال استاندارد مفید است) یا علامتهای مرجع دور محیط لوله بریده شوند. نوع S : این لوله یک مقطع دایره ای دو جداره ای است که دارای یک دیواره راه راه بیرونی و یک پوشش داخلی صاف است. مهم ترین راه تشخیص لوله پلیکا یا همان لوله پی وی سی استاندارد و غیر استاندارد این است که لوله پلیکا بدون حرارت باید بین ۴۵ درجه تا ۹۰ درجه خم شود در غیر این صورت لوله پی وی سی (لوله پلیکا) غیر استاندارد است. همانطور که از نام آن مشخص است، این آزمایش با قرار دادن لوله آزمایش در دمای بالا (۱۵۰ درجه سانتیگراد) در مدت زمان مشخص انجام می شود. به همین دلیل لولههای upvc برای سیستم های آبرسانی و یا سیم کشیهایی که در زیر زمین انجام می شود و همچنین برای خطوط فاضلاب و انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.این لولهها دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر تعداد زیادی از مواد شیمیایی تا دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت می باشد.

 

روشی که برای ساخت لوله پلیکا یا همان لوله پی وی سی تا قطر ۱٫۵ متر در دنیا استفاده می شود روش اکستروژن و اکسترودر که دو فرایند مهم در ساخت لوله پلیکا (لوله پی وی سی) می باشند که روش ارزان و سریع، مطمئن است. بعد از خنک شدن مواد اولیه سرد شده به دستگاه اکسترودر انتقال داده می شوند که پخت نهایی انجام می شود. ۵. ترکیبات اولیه لوله دوجداره تنها باید تحت فرآیند گرانول یا پودر قرار بگیرند. روش اکستروژنی: جهت تولید پروفیل، کابل، لوله برق، گرانول سازی و ساخت پنچره می باشد. بطور عمومی بیشتر از ۵۰% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده میشود.زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم بندی میشود. طراحی و ساخت پی وی سی به گونه ای است که در مقابل آسیب های ناشی از مواد شیمیایی و گاز های خورنده مقاوم است. استفاده می شود که در ساخت و تولید آن ها از مواد اولیه مرغوب استفاده شده است که ماندگاری و طول عمر بالایی را ارائه می دهند و برای استفاده در کشاورزی گزینه ایده آلی هستند. اتصال­های خاک-فشرده تابعی از اندازه بازشدگی (opening)، طول کانال و اندازه ذرات در ناحیه پوشاننده است.