نحوه بتن ریزی در فرایند قالب گیری

 

قالب بتن انواع مختلفی دارد مانند سولجر و دیگر نوع ها که بهتر است پیش از خرید اطلاعاتی کامل و جامع در موردشان کسب نمایید. فرایند بتن ریزی و قالب گیری بتن چندان سخت و پیچیده نیست اما نیاز به مهارت و وجود افرادی کارکشته و با تجربه دارد تا کیفیت کار کاسته نگردد. برای پروسه قالب گیری بتن ابتدا خمیر مخصوص را در قالب های مذکور می ریزند. میزان پر کردن حجم قالب ها به نسبت کم یا زیاد بستگی به نوع سازه بتنی دارد اما معمولا قالب ها را از خمیر پر می کنند تا دقیقا به شکلی که می خواهند درآید.

در واقع انجام قالب بندی در پروسه ساختن سازه هایی از جنس بتن بسیار مهم است و می توان گفت که مهم ترین گام ها در همین مرحله قالب گیری انجام می شود. پس این موضوع مهم است که شما پس از خرید قالب بتن از مهندسین مربوطه و پیمانکاران مجرب استفاده کنید و از ابزار وسایل باکیفیت هم در کارتان بهره ببرید. معمولا بعد از خمیر گیری داخل قالب ها آن ها را بررسی می کنند تا شیره بتن از درون قالب به بیرون درز نکند، زیرا پایداری این سازه ها اولین و مهم ترین هدفی است که در کار وجود دارد.

اگر به خوبی سکوها و پایه ها مهاربندی نشوند مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد، چراکه اگر  تعادل به قدر کافی در قسمت افقی بتن رعایت نشود این احتمال وجود دارد که علاوه بر بهم ریختن تعادل افقی، عملیات بتن ریزی به صورت ناقص و یک طرفه انجام شود و تنها قسمتی از آن پر شده و قسمتی دیگر خالی باقی بماند.

نبستن قطعات به درستی، عدم وجود کارگران با تجربه و همچنین لغزشی که در لایه های خاک وجود دارد همه و همه از جمله عواملی هستند که موجب برهم ریختن اصول قالب گیری بتن می گردند. در ادامه با ما همراه باشید تا پیش از خرید قالب بتن تمامی روش ها و اصول قالب گیری را برای تان شرح دهیم.

نکات پیش از قالب گیری بتن که حتما باید رعایت شوند

اولین نکته حائز اهمیت برای آماده سازی بتن و قالب گیری این است که تمامی درزهایی که قابلیت باز شوندگی دارند را به خوبی آب بندی کنید و مطمعن شوید که شیره بتن از میان این شکاف ها بیرون نخواهد زد.

همچنین باید مطمعن شوید که قالب از جایی که برایش قرار داده اید حرکت نخواهد کرد. از طرف دیگر قرار دادن قطعاتی که برای حفظ تخته های دو وجهی در مقابل یک دیگر قرار دارند باید به گونه ای باشند که پس از در اوردن بتن ها از قالب هیچ رد نشانی از آن باقی نماند و یا حداقل کمتری آثار را به جای بگذارد.

در فرایند قالب گیری بتن از قطعات بسیاری استفاده می شوند که تمامی آن ها به باید به درستی بر روی قالب اصلی سوار و نصب گردند. در واقع بستن قطعات با توجه به اصول بیشتر به استحکام سازه و خروجی با کیفیت کار اثر می گذارد تا وقت هایی که مجبور به تکان دادن و لرزاندن بتن می شوند، مواد داخل آن شل و یا خراب نشود.

نوشته دیگر :   Beatport Chart Promotion

برای اینکه بتن ها کاملا متراکم باشند باید از قالب هایی استفاده نمود که دارای یک دریچه باز شونده هستند و قابلیت آب بندی را دارند. پس اگر به فکر خرید قالب بتن هستند حتما این مورد را فراموش نکنید که قالب های دریچه دار بهتر اند. از طرف دیگر پایه های قالب باید به نحوی باشند که استحکام شان تضمین شود، پس این نکته را در نظر داشته باشید که قرار دادن پایه های قالب بر روی زمین های نا هموار و سست اصلا کار درستی نیست!

در نهایت باید تمامی مواد به درد نخور و زائدی که از قبل به قالب چسبیده است را به خوبی پاک کنید و تمیزی شان به حدی باشد که بشود به راحتی آن ها را آغشته به روغن کرد. سپس همه مصالحی که باید با بتن سر و کار داشته باشند به خوبی مرطوب و خیس شوند و همچنین میلگردها هم باید به خوبی تمیز شوند. گفته می شود که قبل از بتن ریزی محل رطوبت داشته باشد تا بتن را به خود جذب نکند اما بهتر است تمامی آب های اضافی محوطه درون قالب گرفته شود.

کارهای نهایی قالب گیری بتن

دستگاه های مورد نیاز برای قالب گیری  بتن

وجود دستگاهی به نام بتونیر برای بررسی وضعیت و سلامت سایر دستگاه های بتن ریزی. معمولا برای انجام این فرایند باید حداقل 2 دستگاه بتونیر در محل اجرای پروژه وجود داشته باشد. دستگاه ویبراتور هم از دیگر ابزارهای لازم و ضروری برای قالب گیری است و علاوه بر آن از دیگر وسایلی همچون جرثقیل، پمپ هم استفاده می کنند.

 

 

مراحل نهایی قالب گیری

آماده کردن بتن برای قرار دادن آن در قالب. در این مرحله حتما باید کیفیت و نوع بتن را در نظر داشته باشید، چراکه بتن هم شامل مواد بسیای می باشد و کم یا زیاد بودن هر یک از این مواد موجب کیفیت کمتر یا بیشتر سازه می گردد.

آماتور بندی و قالبندی یکی از مهم ترین مراحل نهایی است که این مرحله باید حتما تولید مهندسین مربوطه نظاره گردد.

در این مرحله بتن ریزی را انجام می دهند و در آخر هم اجزای بتن را به خوبی صاف می کنند.